Teknologiateollisuuden lakko pysäyttäisi tehtaan kolmessa tunnissa | Ammattiliitto Pro

Teknologiateollisuuden lakko pysäyttäisi tehtaan kolmessa tunnissa

4.2.2020 klo 10:38

Teollisuusalojen mahdollinen lakko vaikuttaisi sen piirissä olevien yritysten tuotantoihin varsin nopeasti. – Muut henkilöstöryhmät eivät pysty korvaamaan omalla työllään toimihenkilöiden tehtäviä, kertoo luottamusmies.

Pro Uutiset / Jaana Aaltonen

Pron työehtosopimusneuvottelut teknologiateollisuuden toimihenkilöille ovat kriittisessä vaiheessa. Jos sopimusta ei synny, toimihenkilöiden lakot merkittävissä teknologiateollisuuden yrityksissä alkavat maanantaina 10.2. kello 00.00. Lakko jatkuu kaksi viikkoa, 23.2. kello 23.59 asti.

Lakon piirissä olevien yritysten tuotannot hiipuvat varsin nopeasti, vaikka työntekijät ovat töissä lakon aikana. Monessa tilanteessa myös asiakasyrityksiltä loppuu raaka-aine omien tuotantojensa ylläpitämiseksi.

Pääluottamusmies Pasi Heikkisen mukaan SSAB:n Raahen tehtaan tuotanto pysähtyy kolmessa tunnissa, kun valssaamon tuotannonohjaus pysähtyy. Toimihenkilöt vastaavat yrityksessä muun muassa valssaamon tuotannon ohjauksesta. Teräksen valmistuksen keskeytyminen vaikuttaa myös asiakasyritysten tuotantoprosesseihin, koska terästä tuotetaan asiakkaille suoraan tuotantoon eikä varastoihin. SSAB Europe on johtava korkealaatuisten nauha-, levy- ja putkituotteiden valmistaja. Raahen tehdas valmistaa terästä monelle yritykselle.

Valmet Automation Tampereella tuottaa automaatioratkaisuja sellu- ja paperitehtaisiin. Työ on toimihenkilövaltaista.

– Jos lakko alkaa, työt jäävät kesken. Muut henkilöstöryhmät eivät pysty korvaamaan omalla työllään toimihenkilöiden tehtäviä. Sovitut aikataulut asiakkaille viivästyvät, sanoo luottamusmies Petri Jokiranta

Lue lisää: Neuvottelutilanne Lue lisää: Työtaistelut