Telenor aikoo ostaa 54 prosenttia DNA:n osakkeista | Ammattiliitto Pro

Telenor aikoo ostaa 54 prosenttia DNA:n osakkeista

9.4.2019 klo 10:44

Norjalainen tietoliikenneyhtiö Telenor ilmoitti ostavansa 54 prosenttia DNA:n osakkeista. – Yrityskauppa osoittaa selkeästi sen, että suomalainen ICT-markkina on kiinnostava sijoitus ja investointikohde, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

Pro Uutiset / DNA:n ja Telenorin tiedote 9.4.2019

Norjalainen tietoliikenneyhtiö Telenor ilmoitti tänään 9. huhtikuuta ostavansa 54 prosenttia DNA:n omistajien Finda Telecoms Oy:n ja PHP Holding Oy:n omistuksista DNA Oyj:stä. Kauppahinta on 1,5 miljardia euroa. Finda Telecomsin omistusosuus on 28,3 prosenttia ja PHP Holdingin 25,8 prosenttia.

– Yrityskauppa osoittaa selkeästi sen, että suomalainen ICT-markkina on kiinnostava sijoitus ja investointikohde. Toivomme, että uusi omistaja ylläpitää hyvää henkilöstöpolitiikkaa, kuten DNA:ssa on tähänkin asti menetelty. Pidämme myös tärkeänä, että DNA:n pääkonttori säilyy Suomessa, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

Telenorin tarkoituksena on pitää DNA listattuna Helsingin pörssissä, kertoo HS.fi. Kaupan voimaantulo edellyttää Findan ja PHP:n omistajien hyväksyntää ja kaupan arvioidaan tulevan päätökseen heinä–lokakuun aikana.

Yrityskauppauutinen yllätti henkilöstön

Pääluottamusmies Mika Oja kertoo, että uutinen tuli henkilöstölle yllätyksenä. Tilanne on herättänyt paljon kysymyksiä.

– Yhtiökokoukset päättävät, hyväksytäänkö kauppa. Sen jälkeen selviää, mitä kauppa käytännössä tarkoittaa.

DNA:lla prolaiset työskentelevät  moninaisissa tehtävissä asiakaspalvelussa, myynnissä, asiantuntijoina eri osa-alueilla, suunnittelu- ja kehitystehtävissä ja esimiehinä. Toimihenkilösopimuksen piirissä DNA:lla on yhteensä noin 1 800 henkilöä.

DNA:n markkinaosuus matkaviestinliittymissä oli joulukuussa 28 prosenttia. Suomen suurin teleoperaattori on Elisa, jonka markkinaosuus on  37 prosenttia. Ruotsalaisen Telian markkinaosuus on 34 prosenttia, kertoo liikenne- ja viestintävirasto.