Teleoperaattoreiden alihankintatyössä käytetään rikkurityövoimana rakennusalan yritystä – teleoperaattorit vastuussa | Ammattiliitto Pro

13.8.2020 klo 12:40

Suomen Kotidata käyttää rakennusalan yrityksen työntekijöitä rikkurityövoimana ja kohtelee epäasiallisesti omia työntekijöitään. Ammattiliitto Pro tuomitsee toiminnan vastuuttomana.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 13.8.2020

Suomen Kotidatassa käytetään meneillään olevan työtaistelun alaisiin töihin rakennusalalla toimivan Nurmix Oy:n työntekijöitä. Nurmix Oy on erikoistunut sisäkattoasennuksiin sekä piha- ja metsätöihin. Työntekijöitä on ollut ainakin Telia Finlandin myymälöissä tekemässä lakonalaisia töitä.

– Päätoimialaltaan täysin toisen alan yrityksen työntekijöiden käyttäminen rikkurityövoimana laillista työtaistelua vastaan on häpeällistä. Vastuu on ennen kaikkea toimeksiantajina toimivien teleoperaattoreiden, jotka sallivat tämänkaltaisen toiminnan omassa alihankinnassaan, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Tällaisen yrityksen henkilöstön ammattitaito ei vastaa ICT-alan koulutettujen ammattilaisten osaamista ja tietotaitoa. Teleoperaattoreiden asiakkaiden on syytä ilmaista huolensa saamansa palvelun laadusta.

– Toiminta ei anna hyvää kuvaa myöskään teleoperaattoreiden omasta vastuullisuudesta ja eettisyydestä, Malinen jatkaa.

Suurista teleoperaattoreista DNA teettää vastaavan alihankintatyönsä tällä hetkellä ICT-alan työehtosopimusta käyttävien yritysten kautta.

– Elisa ja Telia sitä vastoin käyttävät Suomen Kotidataa ja ovat tätä kautta moraalisessa vastuussa myös aiemmin kertomastamme alipalkkauksesta ja muista yhtiön harjoittamista väärinkäytöksistä, Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren sanoo.

Työtaistelun aikana Suomen Kotidata on käyttäytynyt epäasiallisesti toimihenkilöitä kohtaan. Työntekijöitä on painostettu ja syytelty.

– Tällainen toiminta on erittäin tuomittavaa, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä toteaa.

Ammattiliitto Pro jätti valtakunnansovittelijalle työtaisteluvaroituksen 28.7.2020. Se koski Suomen Kotidata Oy:n työnseisausta, joka alkoi 12.8. klo 6.00 ja päättyy 14.8. klo 23.59. Työtaistelun tarkoituksena on saada yritys noudattamaan ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimusta ja puuttua räikeisiin alipalkkaustilanteisiin, joita Kotidatassa on ollut jo pitkään.