Telian toistuvat yt-neuvottelut kertovat laaduttomasta johtamisesta | Ammattiliitto Pro

Telian toistuvat yt-neuvottelut kertovat laaduttomasta johtamisesta

8.8.2019 klo 11:55
| |

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan Telian yhteistoimintaneuvottelut kertovat yrityksen laaduttomasta ja epäjohdonmukaisesta johtamisesta.  Henkilöstön mielestä toimintamallin muuttaminen on haitallista Telian Suomen yksikön toiminnalle.

Teleoperaattori Telia ilmoitti keskiviikkona 7.8.2019 aloittavansa yhteensä noin 1600 työntekijää koskevat yhteistoimintaneuvottelut, joiden tuloksena työpaikan voi menettää jopa noin 90 työntekijää. Yrityksen kaavaileman toimintamallimuutoksen seurauksena noin 250 tehtävää siirtyy Telian Suomen maaorganisaatiosta muihin Suomessa toimiviin yksikköihin.

Telian pääluottamusmies Kari Kaukosen mukaan tietoa neuvotteluiden alkamisesta osattiin odottaa, sillä Ruotsissa vastaava uudistus toteutettiin viime vuonna. Kaukonen pitää uuteen toimintamalliin siirtymistä Telian Suomen yksikön kannalta kuitenkin tarpeettomana.

– Meillä Suomessa on ollut toimiva organisaatiomalli, jonka toimintaa on onnistuttu parantamaan. On sääli, että hyväksi havaittuja toimintatapoja heitetään roskakoriin ja joudumme aloittamaan taas alusta.

Lisävoittoja henkilöstön kustannuksella

Telian viimeisimmän tuloskatsauksen mukaan konsernin tulos laski vuoden 2019 toisella neljänneksellä lähes 13 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mutta sen oikaistu liikevoitto oli noin 300 miljoonaa euroa.

Kari Kaukosen mukaan yt-neuvottelut ovat osoitus ahneudesta.

– Absoluuttisia lukuja tarkasteltaessa Suomen yksikön tuottamat euromäärät eivät ole laskeneet viime vuoteen verrattuna, mutta tämä ei riitä tyydyttämään johdon asettamia entistä kovempia tavoitteita. Telia on voittoa tuottava konserni, mutta osakkeenomistajien miellyttämiseksi lisävoittoja haetaan nyt henkilöstöstä, Kaukonen toteaa.

Tulehtunut toimintakulttuuri

Teliaa on myllätty uuteen uskoon jo lukuisissa yt-neuvotteluissa, joista viimeisimmät käytiin keväällä 2019. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää yrityksen toimintakulttuuria tulehtuneena.

– Telia on surullinen esimerkki laaduttomasta ja epäjohdonmukaisesta johtamisesta. Yhtiön henkilöstö on jatkuvasti erilaisten yt-toimenpiteiden kohteena ja rakentava vuoropuhelu johdon ja  luottamushenkilöiden välillä näyttää edelleen mahdottomalta, Malinen sanoo.

Yt-neuvotteluiden kierre vie pohjaa toiminnan kestävältä suunnittelulta, mikä olisi Malisen mukaan olennaista yrityksen kannattavuuden kohentamiselle.

– Telialla on palveluksessaan ICT-alan ehdottomia huippuammattilaisia. On ikävää, että jatkuvat henkilöstöön kohdistuvat vähentämistoimenpiteet vievät pohjaa yhteiseltä kehittämiseltä, joka olisi erinomainen pohja rakentaa kestävää ja kannattavaa liiketoiminnan perustaa.