Terrafamella näytön aikaa vuoden loppuun | Ammattiliitto Pro

Terrafamella näytön aikaa vuoden loppuun

26.5.2016 klo 13:02

Terrafamen kaivoksella otettiin sekavin tuntein vastaan päätös kaivoksen tulevaisuudesta. Kaivoksen ylösajo jatkuu, sijoittajia haetaan ja kaivoksen alasajoon valmistaudutaan.– Meillä on vuoden loppuun asti aikaa näyttää, sanoo pääluottamusmies.

Pro Uutiset/teksti ja kuva: Pirkko Koivu

Tunnelmat Terrafamen kaivoksella ovat hämmentyneet. Keskiviikkona 25. toukokuuta tullut uutinen kaivoksen alasajon valmistelusta oli synkkä, mutta ei niin synkkä kuin uutisista saatu ensivaikutelma oli, sanoo Pron pääluottamusmies Tero Pulkkinen.

– Ministereiden päätös oli mielestäni hyvä. Sen pohjalta kaivoksen ylösajoa voidaan jatkaa. Meillä on vuoden loppuun asti aikaa näyttää, että homma toimii ja nikkeliä sekä sinkkiä tuotetaan tavoitteiden mukaan. Sitten on uuden puntaroinnin paikka.

Valtio valmistautuu kaivoksen hallittuun sulkemiseen, mutta samalla jatketaan neuvotteluja yksityisen rahoittajan löytämiseksi, jotta kaivostoiminta voisi jatkua. Aikaa tähän on seitsemän kuukautta eli vuoden 2016 loppuun. Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi 144 miljoonan euron lisäpääomitusta kaivostoiminnalle vuoden loppuun.

Kaivostoimintaa on jatkettava ympäristöturvallisuuden varmistamiseksi myös vuodenvaihteen jälkeen, sillä liuotusprosessia ei voi äkillisesti lopettaa.

Rehnin tilaisuus seurattiin tarkkaan

Tero Pulkkinen kertoo, että kaivoksen henkilökunta seurasi elinkeinoministeri Olli Rehnin tiedotustilaisuuden televisiosta keskiviikkona. Heti perään oli toimitusjohtajan tilaisuus henkilöstölle.

– Loppuvuosi saadaan tehdä töitä normaalisti, sitten on uuden puntaroinnin paikka. Erilaisia juonenkäänteitä kaivoksella on ollut paljon, eikä keskiviikko ei ollut kaikkein synkin päivä taipaleen aikana.

Pulkkinen sanoo, että työntekijöiden huomio on nyt työnteossa.

– Toivomme, että yksityistä rahaa löytyisi toiminnan jatkamiseen. Vuodenvaihteen jälkeistä aikaa en ole vielä lainkaan ajatellut.

Valtionyhtiö Terrafame Oy aloitti kaivostoiminnan ylösajon syksyllä 2015 Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssin jälkeen. Alunperin yhtiö sai kaksi vuotta aikaa saada kaivos toimimaan sen elinkelpoisuuden selvittämiseksi. Yhtiö muistuttaa, että ylösajo on sujunut tämän jälkeen jopa suunnitelmia paremmin. Malmimäärät ovat yhtiön mukaan tavoitetasolla ja bioliuotuksen saannot lupaavia.

Yhtiö valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen

Ratkaiseva muutos kaivostoiminnan näkymiin tuli Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä, jossa kaivoksen ympäristöluvat muutettiin määräaikaisiksi vuoden 2018 loppuun saakka. Tämä ratkaisu heikensi mahdollisuuksia löytää yksityinen rahoittaja kaivostoiminnan jatkajaksi. Terrafame on ilmoittanut valittavansa Vaasan hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Prolaisia on Terrafamen palveluksessa noin 80, muun muassa esimiehiä, laboratorion ja taloushallinnon toimihenkilöitä.

Koko kaivoksella käy säännöllisissä työvuoroissa noin 1000 henkilöä, kun mukaan lasketaan myös alihankkijoiden henkilöstö.

Pirkko Koivu

– Meillä on vuoden loppuun asti aikaa näyttää, että homma toimii ja nikkeliä sekä sinkkiä tuotetaan tavoitteiden mukaan. Sitten on uuden puntaroinnin paikka, sanoo pääluottamusmies Tero Pulkkinen.