Tes-neuvottelutulos kenkä-, harja- ja kultasepänteollisuuteen | Ammattiliitto Pro

Tes-neuvottelutulos kenkä-, harja- ja kultasepänteollisuuteen

9.11.2017 klo 10:41

Kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultaseppäteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan toimihenkilöiden työehdoista neuvottelutulos. – Neuvottelut käytiin hyvässä ja keskustelevassa ilmapiirissä. Tulos on kompromissi asioista, jotka työpaikoilla yhteisesti sopimalla voidaan viedä käytäntöön, kommentoi neuvottelukunnan puheenjohtaja Merja Mäkiniemi.

Pro Uutiset
Ammattiliitto Pro ja Kenkä- ja Nahkateollisuus ry/Kemianteollisuus ovat tänään torstaina 9. marraskuuta saaneet neuvottelutuloksen kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultaseppäteollisuus sekä harja- ja sivellinalalle.

– Neuvottelut käytiin hyvässä ja keskustelevassa ilmapiirissä. Tulos on kompromissi asioista, jotka työpaikoilla yhteisesti sopimalla voidaan viedä käytäntöön. Palkkaratkaisu on yleisen suunnan mukainen, kommentoi neuvottelukunnan puheenjohtaja Merja Mäkiniemi.

Sopimus tulee voimaan, kun liittojen hallinnot ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen.

Palkat nousevat 2018 ja 2019 – vuodesta 2020 neuvotellaan erikseen

Palkkaratkaisuun kuuluvat luottamusmiehen kanssa paikallisesti sopimalla toteutettavat 1,6 % palkankorotukset sekä vuosille 2018 että 2019. Jos paikallista ratkaisua ei synny, palkkoja korotetaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana yhteensä 3,2 prosenttia liittojen sopimalla tavalla.

Ensimmäisen kerran palkkoja korotetaan 1.2.2018 ja toisen kerran 1.2.2019. Sopimuskauden viimeisen 12 kuukauden kustannusvaikutus neuvotellaan syyskuun 2019 loppuun mennessä.

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017–30.11.2020. Nyt voimassa oleva Ammattiliitto Pro ry:n ja Kenkä- ja Nahkateollisuus ry:n/Kemianteollisuus ry:n välinen työehtosopimus päättyy 30.11.2017.
Prosta neuvotteluihin osallistuivat puheenjohtaja Jorma Malinen, teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio, alan sopimusalavastaava Iris Schiewek sekä kulutustavara-alojen neuvottelukunnan puheenjohtaja Merja Mäkiniemi.