Tikkurila aloittaa yt-neuvottelut –Suomessa uhattuna 50 työpaikkaa | Ammattiliitto Pro

Tikkurila aloittaa yt-neuvottelut –Suomessa uhattuna 50 työpaikkaa

6.8.2018 klo 16:44

– Uutinen ei ole herättänyt työntekijöissä paniikkia tai sen suurempia tunnekuohuja. Henkilöstö on ottanut asian vastaan yllättävän rauhallisesti, kertoo toimihenkilöiden varaluottamusmies.

Pro Uutiset

Maaliyhtiö Tikkurila kertoi 3. elokuuta julkaistussa pörssitiedotteessa aloittaneensa toiminnassaan 30 miljoonan euron säästökuurin, josta 10 miljoonaa on tähän mennessä toteutettu.

Tikkurila suunnittelee kulujen vähentämistä noin 20 miljoonalla eurolla tehostamalla hankintaa, optimoimalla tuotantoverkostoa ja vähentämällä kiinteitä kuluja. Yritys aikoo irtisanoa henkilöstöä niillä alueilla, joilla on päällekkäisyyksiä ja mahdollisuus tehostaa toimintaa. Vähennykset on tarkoitus toteuttaa vuoden 2018 aikana.

– Irtisanomisuhat koskevat koko konsernia. Yhteensä henkilöstön vähentämistarve koskee noin 250 työntekijää, joista korkeintaan 50 työskentelee Suomessa Vantaan toimipisteessä, kertoo toimihenkilöiden varaluottamusmies Harri Kiema.

”Henkilöstö on ottanut tiedon rauhallisesti vastaan”

Säästötoimenpiteisiin, irtisanomisiin sekä toiminnan karsimiseen liittyvät yksityiskohdat ovat vielä hieman hämärän peitossa.

– Henkilöstön joukossa ei tiedetä käytännössä vielä kovinkaan paljoa. Vielä ei ole tietoa siitä, millaisia toimintoja tuotannossa tullaan karsimaan tai kuinka suuri osa irtisanottavista on toimihenkilöitä. Varsinaiset neuvottelut alkavat vasta torstaina, toteaa Kiema.

Henkilöstö on ottanut tiedon yt-neuvotteluista yllättävänkin rauhallisesti vastaan.

– Henkilöstön keskuudessa ei ole esiintynyt sen suurempia tunnekuohuja tai paniikkia. Kyseessä ovat kuitenkin jo Tikkurilan neljännet yt-neuvottelut. Ajankohta saattoi kylläkin yllättää, ja monet ovat vielä esimerkiksi kesälomillaan, kertoo varaluottamusmies.

Tikkurila työllistää Suomessa noin 530 henkilöä

Tikkurila työllistää 3 000 henkilöä, joista noin 530 henkilöä työskentelee Suomessa.

Yrityksen liikevaihto oli 582 miljoonaa euroa vuonna 2017. Tikkurila tiedotti arviosta, jonka mukaan liikevaihto vuonna 2018 säilyisi edellisvuoden tasolla ja oikaistu liikevoitto paranisi.