Toimihenkilöiden mielenilmaus Delta Autolla | Ammattiliitto Pro

Toimihenkilöiden mielenilmaus Delta Autolla

23.8.2017 klo 09:09

– Tämä on ihan työelämän peruskysymyksiä. Annetaanko periksi sille, että toinen osapuoli voi yksipuolisesti muuttaa voimassaolevia työsopimuksia ja työehtosopimusta kesken sopimuskauden, kysyy autoalan sopimusala-asiamies Varila Prosta.

Pro Uutiset

Delta Auton toimihenkilöt marssivat tänään ulos. Mielenilmaus alkoi tänään keskiviikkona kello yhdeksältä aamulla ja päättyy torstaina 24. elokuuta huoltomyyjien työvuoron alkuun.

Huoltomyyjien mielenilmauksen syynä on huono henkilöstöpolitiikka ja jatkuvat työehtojen heikennykset.

– Tämä on ihan työelämän peruskysymyksiä. Annetaanko periksi sille, että toinen osapuoli voi yksipuolisesti muuttaa voimassaolevia työsopimuksia ja työehtosopimusta kesken sopimuskauden, kysyy autoalan sopimusala-asiamies Ville Varila Ammattiliitto Prosta.

Lisää töitä pienemmällä palkalla – tai ulos

Delta Auton tarkoitus on teettää huoltomyyjien asiakastyö jatkossa mekaanikoilla, jolloin huoltomyyjien työt katoavat.

Toimitusjohtaja luonnehti keväällä 2017  huoltomyyjiä rikkinäiseksi puhelimeksi, jotka vääristävät asiakkaan viestiä mekaanikoille.

Mekaanikoilta halutaan irtisanoa työsopimukset ja tehdä heistä palvelumestareita, jotka tekevät huoltojen lisäksi huoltomyyjien asiakastyötä. Uusien työsopimusten mukaan he tekisivät enemmän töitä, ilman pekkaspäiviä ja pienemmällä palkalla kuin aiemmin. Jos heikennyksiä ei hyväksy, vaihtoehtona on irtisanominen.

Yritys aloitti maaliskuussa 2017 yt-neuvottelut, jotka koskivat mekaanikkojen ja huoltomyyjien toimenkuvia ja palkkiomallia.  Yrityksestä irtisanottiin 19 huoltomyyjää keväällä yt-neuvottelujen päätteeksi.

Viime viikolla yritys ilmoitti yt-neuvotteluiden alkamisesta Kajaanissa.

Samaan aikaan kun yritys valmistautuu irtisanomaan henkilöstöään, se ilmoittelee vapaista työpaikoista työnvälityssivustolla. Yhtiöllä on töissä työsuhteessa yhteensä noin 500 henkilöä.

”Työrauha takaisin ja menestymään yhdessä”

Henkilöstö toivoo parannusta Delta Auton henkilöstöpolitiikkaan.

– Henkilöstö haluaa takaisin työrauhan ja rakentaa Delta Auton menestystä yhdessä ja vuoropuhelussa työnantajan kanssa, kertoo autoalan sopimusala-asiamies Varila Prosta.

Vuosittainen yt-ruljanssi yrityksessä on jatkunut vuodesta 2009. Tänä vuonna työnantaja on yksipuolisesti ilmoittanut, että työterveyshuollon sopimuksesta karsitaan monia asioita.

Henkilökuntaetuja on poistettu eri paikkakunnilta, vaikka samaan aikaan yrityksen intrassa neuvotaan, kuinka etuja käytetään. Lisäksi työkyvyn parantamiseen tarkoitetut tyky-päivät peruttiin.

Henkilöstöä harmittaa myös yrityksestä liikkuva virheellinen tieto.  Julkisuudessa on väitetty, että palvelumestarimallia olisi kokeiltu ja hyväksi havaittu, vaikka mallia ei ole käytännössä testattu.

Lomarahat saamatta työtuomioistuimen päätöksestä huolimatta

Työnantajan ja työntekijöiden välillä on Delta Autossa ollut ongelmia aiemminkin. Vuonna 2014 työnantaja vei toimihenkilöiden lomarahat yksipuolisella päätöksellä. Toimihenkilöt voittivat jutun työtuomioistuimessa, mutta työnantaja kieltäytyi maksamasta lomarahoja tuomiosta huolimatta. Ammattiliitto vei saatavat käräjäoikeuteen, jossa asian käsittely nyt jatkuu.

Maksu ei ole rahasta kiinni, sillä Delta Motor Groupin tulos on selvästi voitollinen. Delta-konsernin liikevaihto vuonna 2016 parani aiemmasta vuodesta 542,8 miljoonaan euroon. Liikevoitto vuonna 2016 oli 6,7 miljoonaa euroa kun voitto vuotta aiemmin oli 4,8 miljoonaa euroa.

Delta Autolla on 26 toimipistettä eri puolilla Suomea. Omistajana on ulkomainen sijoitusyhtiö.

Aiheesta myös:

2.3.2017 Talouselämä kertoi yt-neuvottelujen alkamisesta