Toimihenkilöt saivat lomarahansa | Ammattiliitto Pro

Toimihenkilöt saivat lomarahansa

25.6.2019 klo 13:49

Delta Auto rikkoi työehtosopimuksen palkanmaksua koskevaa määräystä ja tuomittiin maksamaan toimihenkilöiden lomarahat viivästyskorkoineen sekä oikeudenkäyntikulut. Korkein oikeus ei myöntänyt yhtiölle valituslupaa, vaan hovioikeuden päätös jäi voimaan.

Pro Uutiset

Vuonna 2014 Delta Auto Oy vei toimihenkilöiden lomarahat yksipuolisella päätöksellä. Toimihenkilöt voittivat jutun työtuomioistuimessa, mutta koska työnantaja kieltäytyi maksamasta lomarahoja, asian käsittely jatkui Espoon käräjäoikeudessa ja myöhemmin hovioikeudessa.

Delta Auto Oy aloitti  huhtikuussa 2014 talousvaikeuksissa yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä olivat ne työntekijät, jotka eivät olleet tehneet sopimusta lomarahoista luopumisesta. Neuvotteluiden jälkeen yhtiö teki yksipuolisen päätöksen määräaikaisesta palkanalennuksesta, joka vastasi kesän 2014 lomarahaa.

Toimihenkilöiden palkka määräytyy oman työsopimuksen ja Pron autoalan työehtosopimuksen mukaan. Työnantaja rikkoi työehtosopimuksen palkanmaksua koskevaa määräystä.

Työtuomioistuimen tuomion mukaan Delta Auton olisi pitänyt maksaa määrällisesti työsopimuksen mukainen palkka palkkapäivänä eikä jättää noudattamatta työehtosopimuksen vähimmäismääräyksiä.

Käräjäoikeus määräsi Delta Auton maksamaan lomarahat viivästyskorkoineen sekä oikeudenkäyntikulut.

Työnantaja valitti päätöksestä hovioikeuteen ja toimihenkilöt voittivat jälleen. Hovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden päätöstä. Yhtiö ei ollut tyytyväinen ratkaisuun, vaan yritti valittaa siitä korkeimpaan oikeuteen. Korkein oikeus ei myöntänyt yhtiölle valituslupaa ja  hovioikeuden päätös jäi voimaan. Tuomio on lainvoimainen.

– Yhtiöllä voi mennä huonostikin, mutta jos yhtiö rupeaa muuttamaan työsuhteen kannalta olennaisia ehtoja, se edellyttää irtisanomisajan noudattamista, kertoo lakiasianpäällikkö Patrik Stenholm Ammattiliitto Prosta.