Tuomio tuli: Vanhat ulos, uusi sisään ict-yrityksessä | Ammattiliitto Pro

Tuomio tuli: Vanhat ulos, uusi sisään ict-yrityksessä

3.8.2016 klo 12:10

Tuotepäällikkö ja tiimipäällikkö saivat vuoden palkkaa vastaavat korvaukset. – Työnantajan tulisi osana lojaliteettivelvoitettaan antaa vanhoille työntekijöilleen mahdollisuus osoittaa kyvykkyytensä avoinna oleviin tehtäviin, kertoo lakimies Tero Peltonen Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Tuotepäällikkö ja laitehuollon tiimipäällikkö irtisanottiin kainuulaisesta ict-yrityksestä vuonna 2013 yt-neuvottelujen jälkeen tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä. Irtisanomisajalla yritykseen palkattiin Help Desk -tiimiin esimies talon ulkopuolelta, eikä työnantaja ei tarjonnut työtä irtisanotuille. Työnantaja määritteli Help Desk -esimiehen tehtävään pätevyysvaatimukseksi muun muassa insinöörikoulutuksen.

Kymmenen vuotta yrityksessä työskennelleet prolaiset eivät tyytyneet tilanteeseen, vaan ottivat yhteyttä omaan ammattiliittoonsa. Pro vei asian ensin käräjäoikeuteen, sitten hovioikeuteen.

Vuoden palkkaa vastaava korvaus

Rovaniemen hovioikeus tuomitsi työnantajan maksamaan prolaisille vuoden palkkaa vastaavat korvaukset. Korvauksen määrään vaikutti se, että hovioikeuden mukaan työnantajan uudelle tehtävälle asetetut pätevyysedellytykset olivat vain muodollisia, eivät todellisia.  Yhtiö ei pystynyt näyttämään, että prolaiset olisivat olleet soveltumattomia uuteen tehtävään.

– Työnantajan tulisi osana lojaliteettivelvoitettaan antaa vanhoille työntekijöilleen mahdollisuus osoittaa kyvykkyytensä avoinna oleviin tehtäviin, kertoo päätöksen perusteista lakimies Tero Peltonen Ammattiliitto Prosta.

Heinäkuussa annetussa tuomiossa hovioikeus painotti, että ”yhtiöllä ei ole ollut riittäviä perusteita olla tarjoamatta työntekijälle mahdollisuutta osoittaa selviytyvänsä tarjolla olleesta HD1-tiimiesimiehen tehtävästä”.

Molemmat prolaiset ovat löytäneet irtisanomisen jälkeen uutta työtä.