"Työehtokiista voi vaarantaa viennin ja talouskasvun" | Ammattiliitto Pro

"Työehtokiista voi vaarantaa viennin ja talouskasvun"

9.1.2018 klo 10:22

– Metsäteollisuus on omalla toiminnallaan aiheuttamassa mittavia työmarkkinahäiriöitä lähiviikkoina, arvioi Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov.

Pro Uutiset

Valtakunnansovittelija Minna Helle aloitti tänään Pron ja Metsäteollisuuden välisen työehtokiistan sovittelun. Taustalla ovat kariutuneet tes-neuvottelut, jotka koskevat paperiteollisuuden toimihenkilöiden, työnjohtajien, esimiesten ja asiantuntijoiden työehtoja.

Pro on ilmoittanut aloittavansa kaikkia paperiteollisuuden toimihenkilöitä koskevan viikon mittaisen lakon 17. tammikuuta. ja Teollisuusliitto aloittaa mekaanisen metsäteollisuuden työntekijöitä koskevan viikon kestävän rajatun lakon 22. tammikuuta 2018.

Pron sekä Teollisuusliiton käymissä työehtosopimusneuvotteluissa Metsäteollisuuden kanssa on paljon yhtäläisyyksiä.

– Ne kertovat alan työnantajien tahtotilasta palata patruuna-aikaan ja yksipuoliseen sanelupolitiikkaan. Metsäteollisuus on vaatinut työehtosopimuksiin lukuisia ansiotasoa laskevia heikennyksiä ja pyrkii lisäämään päätösvaltaansa paljon puhutun paikallisen sopimisen sijaan, sanoo paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Uschanovin mukaan Metsäteollisuus on alusta alkaen halunnut neuvotella vain omista vaatimuksistaan eikä ole aktiivisesti pyrkinyt kohtuulliseen sopimusratkaisuun.

– Meidän mielestämme sopimusratkaisua ei voi syntyä sillä periaatteella, että toisen osapuolen tavoitteet hyväksytään sanatarkasti ja toisen tavoitteista sopimukseen kirjattaisiin vain yhdentekeviä korulauseita.

Metsäteollisuuden vienti on yli 22 prosenttia Suomen kokonaisviennistä.

Uschanov arvoi, että työtaistelutoimenpiteiden aiheuttamat häiriöt tuotannossa vaikuttavat toteutuessaan myös koko maan talouskasvuun.