Työkaverin palkka on tuntematon | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Katja Palhus, päivitetty klo 16.02

Tiedätkö paljonko työkaverisi tienaavat, kysyttiin Pron pikagallupissa tällä viikolla. Neljä viidestä eli 80 prosenttia pikakyselyyn vastanneesta ei tiedä kollegan palkkaa. Vastaajia oli perjantaina puoleenpäivään mennessä 241.

Joulukuun 2011 tasossa toimihenkilöiden keskipalkka oli 2 863 euroa kuukaudessa, ja summa pitää sisällään palkan muuttuvat osat, kuten tulos- ja suoritepalkat. Palkat jakautuvat toimihenkilöiden keskuudessa siten, että kymmenesosa asiantuntijoista ansaitsee yli 3 900 euroa kuukaudessa, kun alimman kymmenyksen kuukausiansiot jäävät alle 2 000 euroon.

Palkoista ja palkkauksesta pitää puhua työpaikoilla nykyistä enemmän, toteaa teollisuussektorin johtaja Markku Palokangas Ammattiliitto Prosta.

- Suomen tiukkaa palkkasalaisuutta on syytä avata ja myös palkanmuodostuksen perusteiden on oltava avoimia, läpinäkyviä ja palkkatasa-arvoa tukevia, sanoo Palokangas.

Ammattiliitto Pron tutkimustiedot palkasta perustuvat 14 000 prolaisen sähköpostikyselyn vastauksiin vuonna 2011. Vastaajat työskentelevät mm. asiantuntijoina ja esimiehinä teollisuudessa, palveluissa sekä rahoitus-, ict- ja viestintäaloilla

15.5.2012 Työelämä 360: Ketä työpaikan palkkasalaisuus palvelee?

11.5.2012 Äidin palkka on pieni ja päivä pitkä

13.4.2012 Rahoitusalan toimihenkilö tienaa keskimäärin 2 736 euroa