Työmarkkinajärjestöt ehdottavat pikaisia muutoksia työttömyysturvaan | Ammattiliitto Pro

Työmarkkinajärjestöt ehdottavat pikaisia muutoksia työttömyysturvaan

23.3.2020 klo 12:03

Pro Uutiset / Lähde: Työttömyyskassa Pro 23.3.2020

Työttömyysuhan alla olevan kannalta merkittävimmät muutokset koskisivat työssäoloedellytystä, enimmäisaikaa ja omavastuuaikaa. Muutokset olisivat voimassa tämän vuoden loppuun asti. Työttömyysturvaa koskevat muutokset otettaisiin käyttöön takautuvasti 16.3.2020 alkaen.

Työttömyysturvaa koskevat muutokset:

• Työttömyyden tai lomautuksen alkaessa päivärahan maksaminen alkaisi heti ilman viiden päivän omavastuuaikaa.
  • Työttömyysturvan enimmäismaksuaika ei kuluisi lainkaan lomautusten aikana.
  • Ansiopäivärahan ja peruspäivärahan työssäoloedellytys olisi 13 viikkoa silloin, kun työsuhde alkaa ja päättyy vuoden 2020 aikana (nykyisin 26 viikkoa eli noin 6 kk).
  • Lomautettujen ei tarvitsisi ilmoittautua TE-toimistoon henkilökohtaisesti silloin, kun työnantaja lomauttaa vähintään 10 henkilöä. Näissä tapauksissa työnantaja ilmoittaisi lomautuksista TE-toimistoon.
  • Työmarkkinajärjestöjen esittämien muutosten lisäksi valmistellaan muutosta, jonka myötä työttömyysturvan saaminen ei edellyttäisi yritystoiminnan lopettamista.

Lomautusilmoitus tulisi antaa työntekijälle 5 päivää ennen lomautusta (nykyisin 14 päivää). Myös määräaikaisen työntekijän voisi lomauttaa (nykyisin vain silloin, kun määräaikainen työntekijä toimii vakituisen työntekijän sijaisena). Työntekijällä olisi oikeus päivärahaan myös silloin, kun lomautuksesta on sovittu.

Huomaathan, että työmarkkinajärjestöjen ehdotuksia lakimuutoksista ei ole vielä vahvistettu. Muutosten toteutumisesta ja tarkasta sisällöstä tiedotetaan myöhemmin. Uusimmat tiedot löydät Työttömyyskassa Pron sivuilta.