Työnseisauksia useilla Pron sopimusaloilla | Ammattiliitto Pro

Työnseisauksia useilla Pron sopimusaloilla

7.2.2020 klo 10:40

Paperiteollisuuden toinen työnseisaus alkaa 13.2 ja kolmas 20.2. Teknologiateollisuuden yrityskohtaiset työnseisaukset alkavat 10.2. Energia-alan viikon työnseisaus alkaa erikseen nimetyissä yrityksissä 15.2.

Pro Uutiset

Paperiteollisuuden ensimmäinen työnseisaus koskee 27.1. kello 0.00 – 9.2. kello 23.59 välillä alkavia toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä paperiteollisuudessa. Metsäteollisuus ilmoitti 29.1. työsulusta, joka alkaisi heti paperiteollisuuden kahden viikon lakon jälkeen. Paperiteollisuuden toinen työnseisaus koskee 13.2. kello 0.00 – 19.2. kello 23.59 välillä alkavia työvuoroja ja lähes koko alaa. Kolmas työnseisaus koskee 20.2. kello 0.00 –  26.2. kello 23.59 välillä alkavia paperiteollisuuden toimihenkilöiden työvuoroja lähes koko alalla.

Teknologiateollisuuden työnseisaus koskee työvuoroja, jotka alkavat 10.2. kello 00.00 ja 23.2. kello 23.59 välillä. Työriita koskee myös suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevaa työtä, jota tehdään työriidan piirissä olevilla toimipaikoilla.

Energia-alan toimihenkilöiden työnseisaus, jonka piti alkaa 1.2. klo 00.00, siirtyi työministerin päätöksellä. Mahdollinen työnseisaus alkaa 15.2. klo 00.00 ja päättyy 22.2. klo 23.59 ennalta määrätyissä yrityksissä.

Ylityö-, vuoronvaihto- ja liukumakieltoja useilla aloilla

Lisäksi Pro on ilmoittanut useista ylityö- ja vuoronvaihtokielloista. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee lisä- ja ylityön tekemistä, vapaa-ajalla työasioissa matkustamista sekä varallaoloa ja päivystystä, jos niistä aiheutuu lisä- tai ylityötä tai vuoronvaihtoa, joka tapahtuu työnantajan aloitteesta.

Teknologiateollisuuden ylityökielto alkoi 10.1.

Energia-alan ylityökielto alkoi 1.2. ja jatkuu niin kauan, kun uuden työehtosopimuksen ehdoista on saavutettu neuvottelutulos. Ylityökiellon aikana ei tehdä ylityötä, liukumia tai matkusteta työajan ulkopuolella.

Taloushallintoalan liukumakielto astui voimaan 22.1.alkavista työvuoroista ja laajeni 27.1. koskemaan kaikkea taloushallintoalan yrityksissä tehtävää työtä ja niitä tukevaa työtä. Liukumakielto on voimassa, kunnes Pro ilmoittaa toisin.

Yleisradion teknisten toimihenkilöiden työehtosopimuksen piirissä olevien ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi 30.1. ja on voimassa toistaiseksi.

Useilla aloilla sovitellaan

Pron ja Metsäteollisuuden neuvotteluiden piti jatkua sovittelijan johdolla torstaina 6.2., mutta sovittelu peruuntui.

Pro ja Teknologiateollisuus ry ovat saaneet sovintoesityksen. Lue lisää.

Pron ja Suomen Konepäällystöliiton sekä Energiateollisuuden sovittelua jatketaan tiistaina 11.2. Sovittelija Jukka Ahtela.

Lue lisää: Neuvottelutilanne Lue lisää: Työtaistelut

Lue Pron sivuilta, mitä yrityksiä työnseisaus ja ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee.