Työttömyys vähenee Pron aloilla ”Outo hetki kiristää ehtoja” | Ammattiliitto Pro

Työttömyys vähenee Pron aloilla ”Outo hetki kiristää ehtoja”

19.6.2017 klo 16:51

– Tilanne on outo. Työllisyys on jo lähtenyt liikkeelle, mutta työttömille rakennetaan aktivointimalleja yhtä aikaa kahdessa ministeriössä. Eikö sääntelyä pitänyt purkaa? kysyy Työttömyyskassa Pron johtaja Ruokola.

Pro Uutiset

Työttömien määrä vähenee Työttömyyskassa Prossa.

– Tilanne näyttää koko ajan valoisammalta, kertoo Työttömyyskassa Pron johtaja Mervi Ruokola.

Huhti–toukokuussa 2017 Pron kassassa on ollut noin 6 800 edunsaajaa. Vuonna 2016 edunsaajia oli vielä noin 9 000 kuukaudessa ja vuonna 2015 oli lähes 10 000 edunsaajaa.

Pron työttömyysetuusmenot ovat pienentyneet yli 18 prosenttia verrattuna tammi-toukokuuhun 2016.

– Meillä Työttömyyskassa Prossa etuusmenot ovat pienentyneet tasaisesti jo vuoden 2015 keväästä alkaen, johtaja Ruokola toteaa.

Sama kehitys näkyy nyt yleisemminkin. Suomalaisten työttömyyskassojen etuusmenot ovat kääntyivät laskuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011, kertoi Työttömyyskassojen yhteisjärjestö (TYJ) tänään.

Työttömyyskassat maksoivat viime vuonna etuuksina noin 2,8 miljardia euroa, mikä on 6 prosenttia ja euromääräisesti 168 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän. Ansiopäivärahan saajien määrä laski 3 prosenttia.

”Miksi kiristyksiä nyt, kun käänne on jo tapahtunut?”

Työttömyyskassa Pron johtaja Ruokolasta on outoa, että työttömyysetuuden maksatukseen suunnitellaan kiristyksiä nyt, kun työllisyyden käänne on jo tapahtunut.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ja työllisyys- ja elinkeinoministeriö (TEM) suunnittelevat kumpikin omia keinojaan työttömien aktivointiin.

Kassa valvomaan työttömien aktiivisuutta?

STM ehdottaa työttömyyspäivärahan tason alentamista tilanteessa, jossa työtön ei ole ollut riittävästi työssä edeltävän kolmen kuukauden maksetun päivärahan aikana. Tarkastelujakso alkaisi jo lokakuun 2017 alussa ja toimeenpano alkaisi vuoden 2018 alussa.

– Vuodenvaihde on kaikkein kiireisin aika työttömyyskassoille. Samaan aikaan tulee voimaan indeksitarkistuksia, veromuutoksia ja muuta uutta hallinnollista käsityötä aiheuttavaa. Kassa joutuu antamaan jo myönnetystäkin etuudesta uuden päätöksen, joka on valituskelpoinen. Siitä syntyy helposti syy jo maksetun etuuden takaisinperintään. Työ ruuhkauttaa maksatuksen ja siitä kärsivät meidän työttömät jäsenet, kertoo kassanjohtaja Ruokola.

TEMin ehdotuksessa työttömän velvollisuus on tehdä 12 työhakemusta 3 kuukauden jaksolla. Jos ei tee, työtön voidaan asettaa 2 kuukauden karenssiin, jolloin ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen.

– Jos TEMin ehdotus toteutuu tällaisenaan, kassojen maksatukseen tulee viiveitä. Lisäksi nämä ovat toimeenpanon kannalta hankalia.

Ehdotuksen mukaan työttömyyskassojen tehtäväksi tulisi myös seurata työttömien aktiivisuutta.

– Muutokset eivät helpota työttömyysjärjestelmän selkeyttämistä ja yksinkertaistamista. Päinvastoin, suunnitellut muutokset eivät tue sitä millään lailla.

Ehdotetut muutokset ovat vasta hallituksen esitysluonnoksia.

– Toivottavasti esitykset muuttuvat, Ruohola painottaa.