Ulosmarssi hiljensi Baronan ja Manpowerin toimipaikat | Ammattiliitto Pro

Ulosmarssi hiljensi Baronan ja Manpowerin toimipaikat

22.12.2016 klo 09:24

Asiakaspalvelua alihankintana tekevät ICT-alan asiantuntijat Baronalla ja Manpowerilla jäivät kotiin tänään torstaina. Manpowerin pääluottamusmies kertoo, että henkilöstö on huolissaan myös oman yrityksen tilanteesta, jos kilpailu vääristyy.

Pro Uutiset

Henkilöstöpalveluyritys Baronan kolmikerroksisten toimitilojen ovilla Joensuun Tiedepuistossa oli aamulla rauhallista. Pääluottamusmies Heidi Pöyhönen on tänään ollut puoli kahdeksasta alkaen lakkovahtina.

- Eilisen perusteella suurin osa 140 työtekijästä on jäämässä kotiin, kertoo Pöyhönen.

Asiakaspalvelua alihankintana tekevät ICT-alan asiantuntijat Baronalla ja Manpowerilla jäävät vastalauseena kotiin torstaina ja perjantaina 22.–23. joulukuuta.

Mielenilmauksen syynä yritys huonontaa työehtoja

Baronan ja Manpowerin ulosmarssin syynä on Baronan ja työnantajaliitto Paltan yritys siirtää ICT-alan teleoperaattoreiden alihankinta toisen työehtosopimuksen piiriin, vaikka ICT-alan työehtosopimuksessa lukee, että sopimukseen kuuluu kaikki ICT-alan työ myös call- ja contact-centereissä. Muutos tarkoittaisi, että ICT-alan ansiot pienenisivät noin 30 prosenttia ja työehdot heikkenisivät.

- Meillä on töitä tänään, mutta mikä on tilanne vuoden päästä? Jos muut tekevät työt halvemmalla, loppuvat meiltäkin työt. Tarkoitus olisi tehdä tätä työtä vielä viiden ja kymmenenkin vuoden päästä, pääluotto Pöyhönen kertoo.

Ulosmarssiin osallistuvat kaikki Barona Projektit Oy:n ja Barona Customer Care Oy:n Joensuun ja Kuusamon sekä ManpowerGroup Contact Center Oy:n Joensuun, Jyväskylän, Loimaan ja Turun toimihenkilöt järjestäytymisestä riippumatta.

Manpowerilta tsemppiä Baronan henkilöstölle

- Yhden käden sormilla voi laskea, moniko meni tänään töihin, kertoo Manpowerin pääluottamusmies Mika Martikainen työpaikkansa Manpower Group contact centerin ovelta Joensuun Telitieltä.

Hiljaista oli myös Manpowerin suurimmassa yksikössä Jyväskylässä sekä Loimaan yksikössä, kertovat Pron asiamiehet. Yritys työllistää yhteensä Joensuussa, Jyväskylässä, Loimaalla ja Turussa noin 600 henkilöä.

Manpowerilla ollaan oltu Baronan tilanteesta tietoisia ja huolissaan.

- Edustamieni henkilöiden puolesta voin sanoa, että tilanteen vakavuus ymmärrettiin eilen nopeasti. Sympatiat ovat Baronan puolella, sanoo pääluottamusmies Martikainen.

Martikainen harmittelee vain sitä, että oma yritys ja työnantaja joutuvat ikävästi kärsijän rooliin.

- Mielenilmaus ei kohdistu omaan työnantajaan Manpoweriin vaan keinotteluun työehtosopimuksella, jota Palta harjoittaa Baronassa.

Pääluottamusmies kertoo, että henkilöstö on huolissaan myös oman yrityksen tilanteesta, jos kilpailu vääristyy ja työehtoja rapautetaan.

- Hintakilpailu on yleensäkin alihankinta-alalla kovaa, ja jos yksi kilpailijoista karkaa ja muuttaa kilpailutilannetta radikaalisti, niin kyllä pelko töiden jatkumisesta herää.

Baronan henkilöstölle ja luottamushenkilöille Martikainen toivottaa tsemppiä.

Aiemmin aiheesta:

19.12.2016 ICT-asiantuntijoille 30 prossaa nykyistä vähemmän?