UPM jatkaa surkeaa henkilöstöpolitiikkaansa | Ammattiliitto Pro

UPM jatkaa surkeaa henkilöstöpolitiikkaansa

27.11.2014 klo 17:15

UPM laajentaa Jämsän Jokilaakson tehtailla aloitettavat yt-neuvottelut koskemaan 130 työntekijää. Yhtiön henkilöstöpolitiikka on paperiteollisuuden huonoimmalla tasolla, kritisoi Pron sopimusalavastaava Jari Uschanov.

Pro Uutiset

Puunjalostusyhtiö UPM ilmoitti tänään laajentavansa Jämsän Jokilaakson tehtailla aloitettavat yt-neuvottelut koskemaan 130 työntekijää aiemmin ilmoitetun 110:n sijaan.

Ammattiliitto Pron paperiteollisuuden sopimusalavastaavan Jari Uschanovin mukaan uusi ilmoitus kertoo, ettei ainakaan UPM:n paikallisjohdolla tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, millaiset henkilöstövaikutukset yhden paperikoneen sulkemisella voi olla.

Paperiteollisuuden heikointa henkilöstöpolitiikkaa

UPM:n henkilöstöpolitiikka on muutenkin paperiteollisuuden huonoimmalla tasolla, Uschanov kertoo. Prossa muun muassa alan erimielisyysasioita hoitavan Uschanovin mukaan paperiteollisuus on toimihenkilömäärään suhteutettuna liittonsa riitaisin sopimusala.

– Juuri Jokilaakson tehtailta on tullut viime aikoina erityisen paljon erimielisyysasioita, joita ei ole saatu sovittua paikallisesti eikä edes liittojen välillä, hän kertoo.

Tästä johtuen erimielisyyksiä ratkotaan työtuomioistuimessa ja käräjäoikeudessa. Pro on voittanut jo koulutusajan palkanmaksua ja luottamusmiehen työstä vapautusta koskevat oikeudenkäynnit, mutta lisää on tulossa.

Uschanovin näkemyksen mukaan paikalliset henkilöstöhallinnon edustajat eivät valitettavasti ole tehtäviensä tasolla, mikä johtaa jatkuviin erimielisyyksiin henkilöstön kanssa ja niiden ratkomiseen eri oikeusasteissa.

Muhkeita voittoja tekevä yhtiö aloitti säästöohjelman

UPM julkisti 13.11. uuden saneerausohjelmansa, joka tähtää kannattavuuden parantamiseen 150 miljoonalla eurolla vuodessa. Yhtiö sulkee Jämsässä SC-paperikone 5:n ja Kaukaalla päällystettyä aikakauslehtipaperia valmistavan paperikone 2:n. Lisäksi yhtiö kaavailee toimitusketjun suunnitteluun ja tilausten toimittamiseen liittyvien palveluiden siirtämistä Tampereelta Saksaan.

Leikkaukset jättäisivät sellaisinaan Suomessa työttömäksi UPM:n aiemman ilmoituksen mukaan yhteensä 250 henkilöä. Lisäksi Ranskassa ja Isossa-Britanniassa suljetaan yksi paperikone kummassakin, joten työpaikkansa menettää yhteensä 550 henkilöä vielä kuluvan vuoden aikana.

Tuloksenteossa UPM:lla ei ole ollut ongelmia ennen uusinta leikkausohjelmaakaan: UPM on jauhanut osakkeenomistajilleen hyvää tulosta. Vuoden 2014 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö on tehnyt liikevoittoa 603 miljoonaa euroa.