UPM sulkee paperikoneen Raumalla – työt loppuvat 179:ltä | Ammattiliitto Pro

UPM sulkee paperikoneen Raumalla – työt loppuvat 179:ltä

10.9.2019 klo 12:34

UPM sulkee Rauman paperikone 2:n ja myy Chappellen sanomalehtipaperitehtaan Ranskassa. Yhtiö aloittaa samalla yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa jopa 179 hengen irtisanomiseen. Pron Malinen on pahoillaan irtisanottavien suuresta määrästä.

Pro Uutiset

UPM on ilmoittanut tänään, että se suunnittelee Rauman paperikone 2:n sulkemista vuoden 2019 loppuun mennessä. Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 10.9.2019. Arvioitu vähennystarve on 179 henkilöä.

UPM:n tiedotteen mukaan nyt alkavat yhteistoimintaneuvottelut ovat seurausta tuotantokapasiteetin sopeuttamisesta graafisen paperin kysynnän rakenteellisen laskun mukaisesti. Nyt lakkautettavat paperikoneet ovat kustannuskilpailukyvyltään UPM:n heikoimpia. Kahden jäljelle jäävän paperikoneen tuotanto Raumalla jatkuu normaalisti.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on pahoillaan vähennystarpeen suuruudesta, mutta edellyttää UPM:n ja Rauman kaupungin hyvää yhteistyötä.

– Raumalla on runsaasti teollisuuden työpaikkoja ja alueen työllisyyskehitys vientiteollisuudessa on ollut vahvaa. Palvelupaketti pitää hioa nyt kuntoon, jotta irtisanottavat työntekijät voivat siirtyä suoraan työstä työhön.

UPM:n suunnitelmissa on lisäksi perustaa Puolan Wrocławiin uusi palvelukeskus, johon yhdistetään erilaisia palveluita asiakkaille ja toimittajille sekä niihin liittyviä talouspalveluita. Tämä vaikuttaa yhteensä 168 työpaikkaan 11 eri toimipisteessä. Suunnitelmien mukaan uuden liiketoimintapalvelukeskuksen ensimmäiset käyttäjät ovat UPM:n taloushallinto, UPM Communication Papers ja UPM Raflatac. Tehtävien siirto toteutetaan vuoden 2020 kolmanteen neljännekseen mennessä. Uuden liiketoimintapalvelukeskuksen perustaminen uhkaa johtaa vähennyksiin Tampereen palvelukeskuksessa, jossa myös aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut.