UPM:n Rauman tehtaan toimihenkilöt marssivat ulos tänään tiistaina kello 22 | Ammattiliitto Pro

UPM:n Rauman tehtaan toimihenkilöt marssivat ulos tänään tiistaina kello 22

10.9.2019 klo 17:20

Rauman tehtaiden toimihenkilöt marssivat ulos tiistaina 10. syyskuuta kello 22 vastalauseena työnantajan suunnitelmalle sulkea paperikone sekä ulkoistaa tehtäviä Puolaan perustettavaan palvelukeskukseen. Työpaikkansa voi menettää jopa 179 henkilöä. Takaisin työpaikalle palataan 24 tunnin kuluttua eli keskiviikkona 11. syyskuuta kello 22.

UPM ilmoitti tänään, että se suunnittelee Rauman paperikone 2:n sulkemista vuoden 2019 loppuun mennessä. Arvioitu vähennystarve on 179 henkilöä.

UPM:n tiedotteen mukaan nyt alkavat yhteistoimintaneuvottelut ovat seurausta tuotantokapasiteetin sopeuttamisesta graafisen paperin kysynnän rakenteellisen laskun mukaisesti. Kahden jäljelle jäävän paperikoneen tuotanto Raumalla jatkuu normaalisti.

UPM:n suunnitelmissa on lisäksi perustaa Puolan Wrocławiin uusi palvelukeskus, johon yhdistetään erilaisia palveluita asiakkaille ja toimittajille sekä niihin liittyviä talouspalveluita.

Näiden vaikutus on yhteensä 168 työpaikkaan 11 eri toimipisteessä. Suunnitelmien mukaan uuden liiketoimintapalvelukeskuksen ensimmäiset käyttäjät ovat UPM:n taloushallinto, UPM Communication Papers ja UPM Raflatac. Tehtävien siirto toteutetaan vuoden 2020 kolmanteen neljännekseen mennessä. Uuden liiketoimintapalvelukeskuksen perustaminen uhkaa johtaa henkilöstövähennyksiin Tampereen palvelukeskuksessa, jossa myös aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pahoittelee vähennystarpeen suuruutta.

- Nyt tarvitaan erittäin hyvää yhteistyötä UPM:ltä ja Rauman kaupungilta, jotta irtisanottaville työntekijöille ja toimihenkilöille  löytyy korvaavia työpaikkoja suoraan työstä työhön. Seudulla on paljon teollisuuden työpaikkoja, joten työllistymisen mahdollisuudet ovat hyvät.

UPM:n Rauman tehtaan toimihenkilöt vastustavat työnantajan suunnitelmia ja aikovat marssia ulos tehtaalta 24 tunniksi tiistaina 10. syyskuuta klo 22. Työpaikalle toimihenkilöt palaavat keskiviikkona 11. syyskuuta kello 22.