Uudet työehtosopimukset Eläketurvakeskukseen ja Finnveraan | Ammattiliitto Pro

Uudet työehtosopimukset Eläketurvakeskukseen ja Finnveraan

9.3.2020 klo 13:07

Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi uudet työehtosopimukset Eläketurvakeskukseen ja Finnveraan. Palkattomat kiky-tunnit jäävät historiaan.

Pro Uutset

Ammattiliitto Pron hallitus ja muut neuvotteluosapuolet hyväksyivät uudet työehtosopimukset Eläketurvakeskukseen ja Finnveraan. Kilpailukykysopimuksen mukaisen työajanpidennyksen eli kiky-tuntien tekeminen loppuu maaliskuun loppuun mennessä.

Eläketurvakeskukseen uusi työehtosopimus

Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry ovat hyväksyneet Eläketurvakeskuksen uuden työehtosopimuksen.

Työehtosopimuskausi on 26 kuukautta ja sopimus on voimassa 31.1.2022 saakka. Palkankorotuksen kokonaismäärä sopimuskaudella on 3,4 prosenttia, josta yrityskohtainen erä on 0,8 prosenttia.

Eläketurvakeskus tarjoaa asiantuntijatietoa työeläkkeistä ja Suomen eläkejärjestelmästä tilastojen, tutkimuksen ja koulutuksen avulla. Eläketurvakeskuksen prolaiset työskentelevät asiantuntija- ja esimiestehtävissä.

Finnveraan uusi työehtosopimus

Ammattiliitto Pro, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN sekä Palvelualojen työnantajat PALTA ry hyväksyivät Finnvera Oyj:tä koskevan työehtosopimuksen.

Finnveran sopimuskausi on 25 kuukautta ja sopimus on voimassa 28.2.2022 saakka. Palkankorotusten kokonaismäärä sopimuskaudella on 3,3 prosenttia, josta yleiskorotus on 2,5 prosenttia ja yrityskohtainen erä on 0,8 prosenttia.

Finnvera tarjoaa rahoitusta yritystoiminnan alkuun, kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä viennin riskeiltä suojautumiseen. Finnvera on valtion omistama erityisrahoittaja ja Suomen virallinen vientitakuulaitos, joka vahvistaa suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vientitakuita. Finnveran prolaiset työskentelevät monipuolisissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä.