Uusi ura keski-iässä? | Ammattiliitto Pro

Uusi ura keski-iässä?

21.8.2018 klo 16:36

Pro tukee yli nelikymppisten työnhakijoiden UusioUra-tapahtumaa pääkaupunkiseudulla. Nelikymppisenä voi vaihtaa suuntaa ja ehtii tehdä vaikka 20-vuotisen työuran, mutta oma rekrytapahtuma keski-ikäisiltä on puuttunut.

Pro Uutiset

Kokemusta löytyy, mutta töitä ei?  Yli 45-vuotiaille työnhakijoille valmistellaan isoa työnhakua ja työuran jatkoa tukevaa tapahtumaa, UusioUraa, jossa keski-iän ylittäneille tarjotaan kattavasti apua ja ideoita työnhakuun, työpaikan vaihtoon ja koulutukseen. UusioUra järjestetään 5. helmikuuta 2019 Helsingin Kaapelitehtaalla.

Pro on yksi tapahtuman päätukijoista, sillä tapahtumalle on kysyntää. Uudellamaalla oli yli 80 000 työtöntä työnhakijaa kesäkuussa 2018, ja suurimpia työtä hakevia ammattiryhmiä olivat erityisasiantuntijat ja asiantuntijat. Keski-iän ylittäneitä näistä työttömistä oli yli 27 000 henkilöä.

Piilotyöpaikat esiin ja cv kuntoon

– UusioUrassa on esillä kattavasti kaikki, mitä keski-iän ylittäneiden työuran kehittämiseen on tarjolla. Ohjelmassa käsitellään tulevaisuuden työtä ja koulutusta, omien vahvuuksien tunnistamista, uravalmennusta, piilotyöpaikkoja. Tapahtumassa järjestetään cv-baareja, speed-date-tyylisiä tapaamisia ja erilaisia workshoppeja, kertoo tuottaja ja idean kehittäjä Riitta Rouhiainen Markkinointi Bravuuri Oy:stä.

Poikansa työnhaussa auttaessaan Rouhiainen huomasi, että nuorille on tarjolla runsaasti erilaisia rekrytointitilaisuuksia. Sen sijaan yli 45-vuotiaiden työnhakuun on tarjolla enimmäkseen vain perinteistä hakemusten lähettelyä.

Rouhiainen on valmistellut tapahtumaa kontaktoimalla monipuolisesti työllisyyteen, uraan ja koulutukseen liittyvät tahot pääkaupunkiseudulla. Hän esitteli ideansa myös Prolle.

Myös Prossa on huomattu, että keski-iän ylittäneiden työllistymiseen ei oikein uskota julkisissa eikä yksityisissäkään rekrytointipalveluissa. Se näkyy tietenkin palvelun laadussa ja myös tehokkuudessa.

– Pro panostaa paljon jäsentensä työllisyyden tukemiseen työpaikkahaun, koulutuksen, uravalmennuksen ja työllisyyskoulutuksen kautta. UusioUra on luonteva tapahtuma, jossa Pro voi olla tukemassa pääkaupunkiseudun asiantuntijoita, erityisasiantuntijoita ja muita toimihenkilöitä löytämään työuralleen uutta potkua tai jatkoa, kertoo viestintäjohtaja Jaana Aaltonen Prosta

Tapahtuma on kävijöille maksuton. Mukaan pääsee ennakkoilmoittautumalla osoitteessa uusioura.fi.

Aiemmin aikuisopiskelusta:

8.2.2018 Aikuisopiskelijan valttina kristallisoitunut äly