UusioUra murtaa myyttejä keski-iän ylittäneistä työntekijöistä | Ammattiliitto Pro

UusioUra murtaa myyttejä keski-iän ylittäneistä työntekijöistä

14.1.2019 klo 11:15

UusioUra on ensimmäinen erityisesti yli 45-vuotiaille järjestettävä uravalmennus- ja rekrytointitapahtuma pääkaupunkiseudulla, joka murtaa myyttejä keski-iän ylittäneiden työkyvystä ja työhaluista.

ProUutiset / Lähde: Pron tiedote 11.1.2019 / Kuva: Jaana Aaltonen

Keski-iän ylittäneet hoitavat terveyttään ja heillä riittää virtaa myös työntekoon. He ovat myös työhönsä sitoutuneita ja motivoituneita. Lisäksi heillä on hiljaista tietoa, jota yritysten ei kannata hukata. Tosiasia on kuitenkin se, että keski-iän ylittäneiden työnsaanti on vaikeaa, varsinkin jos jää työttömäksi. Tämän ikäryhmän uudelleen työllistymistä vaikeuttaa myös se, että työnhakeminen on muuttunut viimeisten vuosien aikana todella paljon, joten he tarvitsevat työhakuun ohjausta ja neuvontaa siinä missä nuoretkin. UusioUra-tapahtuma vastaa tähän tarpeeseen.

UusioUra-tapahtuma on tarkoitettu ensisijaisesti uutta työpaikkaa tai ammattia etsiville. Myös yrittämisestä kiinnostuneet löytävät tapahtumasta erilaisia tapoja yritystoiminnan käynnistämiseen. Tapahtuma järjestetään Helsingin Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa 5. helmikuuta 2019 kello 10–19.

UusioUrassa on esillä mahdollisimman kattavasti kaikki se toiminta, jota keski-iän ylittäneiden työuran kehittämiseen on tarjolla. Työ- ja koulutuspaikkojen lisäksi tapahtumassa esitellään palveluja, joilla edistetään työllistymistä ja uudelleenkouluttamista. Päivän mittaisessa tapahtumassa on paitsi tilaisuus tutustua näytteilleasettajiin myös luentotyyppistä ohjelmaa, jossa käsitellään muun muassa työelämän muutosta, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, tekoälyä, koulutusta, uravalmennusta sekä sosiaalista mediaa. Lisäksi järjestetään ohjausta ja neuvontaa työnhakuun muun muassa cv-baarien, tietoiskujen ja erilaisten work shoppien muodossa.

Miten tapahtuma edistyy

Start up-tapahtuman näytteilleasettajapaikkoja on myyty tammikuun alkuun mennessä lähes viisikymmentä ja  tapahtumaan ilmoittautuneita kävijöitä on lähes tuhat. Tähän asti suurin osa kävijöistä kertoo olevan kaupan tai myynnin alalta, jota seuraa palvelusektori, hallinto, markkinointi ja viestintä sekä ICT. Myös pankki- ja rahoitussektori, terveydenhoito, teollisuus ja rakennusala ovat hyvin edustettuina. Kävijöiden koulutustaustasta kärkipaikkaa pitää ammattitutkinto ja toisena on ylempi korkeakoulututkinto. Tapahtuman kävijätavoite on 3 000–6 000.

UusioUra-tapahtuma on hyvä tilaisuus yrityksille saada työvoimaa ja oppilaitoksille opiskelijoita. Tapahtumassa myös työllistämistä edistävät toimijat voivat tehdä palveluaan tunnetuksi.

Tapahtuma tekeminen alkoi 2017

UusioUra-tapahtuman tuottaja ja idean kehittäjä Riitta Rouhiainen Markkinointi Bravuuri Oy:stä on aloittanut tapahtuman tekemisen talvella 2017. Ensimmäinen vuosi meni perusasioita tehdessä – tapahtumalle kehitettiin nimi, logo, konseoti, nettisivut sekä budjetti. Samalla käytiin alustavat keskustelut yhteistyökumppaneiden kanssa.

Toisena vuonna hän kontaktoi mahdollimman laajasti kaikki työllisyyteen, uraan ja koulutukseen liittyvät tahot pääkaupunkiseudulla ja sen ympäristössä.

– Parasta on ollut huomata, että tapahtuman tarpeellisuus on tunnistettu ja tämä kiinnostaa laajaasti työelämän kaikkia osapuolia. Monet yritykset ja organisaatiot ovat tulleet mukaan tukemaan tapahtumaa sponsorina ja useat ovat luvanneet työtä ja viestintää, että tapahtuma saadaan toteutettua, sanoo Rouhiainen.

Ja näin idea syntyi

– Tunnen paljon yli 50-vuotiaita pitkän uran tehneitä työttömiä, joilla olisi todella halua päästä töihin. Eräskin 55-vuotias kollega jäi työttömäksi oltuaan kahdeksan vuotta toimitusjohtajana. Hänelle headhunteri sanoi suoraan, että et työllisty enää ikinä. Aika masentavaa kuultavaa ihmiselle, joka todella on panostanut omaan uraansa, sanoo Rouhiainen.

– Talvella 2017 etsin kesätyöpaikkaa nuorimmalle pojalleni ja huomasin, että nuorillehan on tarjolla useita eri rekrytointitilaisuuksia. Silloin syntyi ajatus, että myös iäkkäämmälle työvoimalle pitää olla tarjolla samanlaisia rekrytapahtumia. Monet tuttavapiirissäni tarvitsevat tietoa työpaikoista ja ohjausta työnhakuun.  Siitä lähti käyntiin UusioUra-tapahtuman tuottaminen, kertoo Rouhiainen.

Tapahtuma on kävijöille maksuton. Heiltä vaaditaan ainoastaan ennakkoilmoittautuminen, joka tehdään uusioura.fi-sivustolla.

Ammattiliitto Pro on tapahtuman pääsponsori yhdessä Eezyn ja Oikotien kanssa.

II-tason sponsorit/yhteistyökumppanit  ovat: Akava, Gofore Oyj, Helsingin kaupunki, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva, Libris, Oma-aika -lehti, Otavamedia, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Stadin aikuisoppilaitos, Suomen Diakoniaopisto, STTK, Uudenmaan Te-palvelut.

Lisätietoja tapahtumasta sekä ilmoittautuminen osoitteessa www.uusioura.fi