Valio sai yt:t päätökseen ja vähentää 80 henkeä | Ammattiliitto Pro

Valio sai yt:t päätökseen ja vähentää 80 henkeä

13.3.2019 klo 15:53

Valio sai eilen tammikuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut päätökseen ja vähentää 80 henkeä. – Irtisanotut henkilöt ovat olleet järkyttyneitä ja yllättyneitä, kertoo luottamusmies.

Pro Uutiset / Lähde: Valion tiedote 13.3.2019

Suomalainen elintarvikeyritys Valio sai eilen tammikuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut päätökseen. Yritys aikoo vähentää 80 henkeä. Osa vähennyksistä tehdään määräaikaisten tehtävien lopettamisella sekä eläkejärjestelyillä. Irtisanottavista 22 henkeä on toimihenkilöiden työehtosopimuksen piirissä.

Toimihenkilöiden luottamusmies Maria Ahvonen-Hartikainen Helsingistä kertoo, että henkilöstö on ottanut vähennysuutisen vastaan moninaisin mielin.

– Irtisanotut henkilöt ovat olleet järkyttyneitä ja yllättyneitä. He, joilla työt ovat jatkuneet, ovat olleet helpottuneita.

Luottamusmiehen mukaan yhteistoimintaneuvottelujen lopputulemana syntyi myös uusia rooleja, joita ensisijaisesti tarjotaan vähennysten piirissä oleville.

– Tilanne on vielä auki ja lopulliset uudet tehtävät tulevat selkeytymään. Yhteistoimintaneuvottelut olivat rankat, mutta onneksi ne ovat loppusuoralla, kertoo luottamusmies.

Yritys perusteli yhteistoimintaneuvotteluja tuotannollistaloudellisilla syillä. Neuvottelut olivat osa Valion toiminnan kolmivuotista sopeuttamisohjelmaa ja niiden piirissä oli 660 henkeä. Tuotantolaitokset eivät kuuluneet neuvotteluiden piiriin.

Valio on noin 5 000 maitotilallisen muodostamien osuuskuntien omistama yritys.