Valtakunnansovittelija Helle: "Sopiminen onnistuu, jos asioista keskustellaan tarpeeksi" | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

10.3.2017 klo 13:00

– Sopiminen onnistuu, jos asioista keskustellaan tarpeeksi, totesi valtakunnansovittelija Minna Helle paikallisen sopimisen seminaarissa Helsingissä.

Pro Uutiset/kuva:STTK

Valtakunnansovittelija Minna Helle näkee työssään, mitä tapahtuu kun sopiminen epäonnistuu. Hänen analyysinsa on, että neuvottelutoiminnassa epäonnistumisen taustalla on useita syitä, joista tärkein on riittävän vuorovaikutuksen puute.

– Jos ei kuunnella, oletetaan liikaa, ei kysytä tarpeeksi, ollaan asenteellisia ja silloin ei neuvottelutoiminnassa ole onnistumisen edellytyksiä, toteaa Helle. Hän puhui eilen torstaina rahoitusalan paikallisen sopimisen seminaarissa Helsingissä.

Helle kannusti rahoitusalan toimijoita sekä paikallisella tasolla että liittotasolla luottamaan toisiinsa.

Rahoitusala on isossa murroksessa. Helle uskoo, että paikallinen sopiminen on nopea ja ketterä tapa tehdä muutoksia, huolehtia kilpailukyvystä ja parantaa tuottavuutta – jos sitä  tehdään pitkäjänteisesti, molempien osapuolten tarpeita ymmärtäen ja neuvottelukumppania arvostaen ja vaikeassa tilanteessa kannustaen.

Työaikaneuvottelut vievät aikaa

Seminaarin paneeliosuudessa keskusteltiin 24 tunnin työajan pidentämisen toteuttamisesta rahoitusalalla. Handelsbankenin Suomen toimintojen henkilöstöjohtaja Kristiina Markelin tunnusti, että aikaa neuvotteluprosessille olisi pitänyt varata enemmän.

– Keskustelu jätettiin liian kalkkiviivoille. Onnistuimme kuitenkin, Markelin totesi.

Markelin piti tavoitteena lisätä paikallisen sopimisen mahdollisuuksia rahoitusalalla.

– Meillä on kansainvälisenä pankkina siihen selvä tarve.

Paikallinen sopiminen vaatii paikallisen perehtymisen

Prota paneelissa edustanut Riitta Suonpää OP Ryhmästä puolestaan suhtautui paikallisen sopimisen laajentamiseen varovaisemmin.

– Kyse on myös resursseista. Luottamusmiesten aika ei tahdo riittää tarvittavien taustaselvitysten tekemiseen ja tilanteen kunnolliseen analysointiin.

Mihin kaikkeen tehdyllä paikallisella sopimuksella on vaikutuksia, on Suonpään mielestä tärkeimpiä kysymyksiä neuvoteltaessa ryhmätasolla.

Yhteinen päätelmä seminaarissa oli, että paikallisen sopimisen mahdollisuuksia parantaa henkilöstöedustuksen lisääminen yritysten hallinnossa ja vuoropuhelu siitä, mitä liiketoimintapäätösten taustalla on.