Vanhuuseläkkeelle työttömyysturvan lisäpäiviltä | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Jaana Pohja

Työttömyysturvan lisäpäiviltä 62-vuotiaana vanhuuseläkkeelle siirtyvälle ei ensi vuoden alusta lähtien myönnetä eläkettä takautuvasti, vaan eläkkeen saa aikaisintaan hakemusta seuraavan kalenterikuukauden alusta. Muutos koskee työ- ja kansaneläkettä.

Ammattiliitto Pron sosiaalipoliittinen asiantuntija Pauliina Juntunen painottaa, että työttömyysturvan lisäpäiviltä vanhuuseläkkeelle jo 62-vuotiaina lähtevien kannattaa nyt muistaa, että:

– Jos lisäpäivillä oleva henkilö täyttää 62 vuotta ensi vuoden tammikuussa ja haluaa jäädä vanhuuseläkkeelle helmikuusta alkaen, eläkehakemus on laitettava vireille viimeistään tammikuussa.

Juntunen huomauttaa, ettei eläkkeelle silti kannata pyrkiä vielä 62-vuotiaana, jos ammattitaito on ajan tasalla ja työssäkäyntialueelta löytyy mahdollisuuksia työllistyä.

– Vaikka myös työttömyysajalta eläkettä karttuu 63-vuotiaaksi, työstä sitä karttuu 68-vuotiaaksi huomattavasti reippaammin. Jos henkilö ei ole siirtynyt vanhuuseläkkeelle, palkkatyössä kertymä on 4,5 prosenttia vuodessa. Työtä kannattaa siis hakea vielä lisäpäivillä, jos työmahdollisuuksia suinkin on, Juntunen laskee.

Tavallinen eläke yhä takautuvasti

Työttömyysturvan lisäpäiviä voidaan maksaa niille vuosina 1950–1954 syntyneille, jotka täyttäessään 59 vuotta eivät ole saaneet ansiopäivärahaa 500 päivää. Vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneillä ikäraja on 60 vuotta.

Molemmilla ryhmillä lisäpäivien edellytyksenä on, että henkilö on työskennellyt eläkevakuutetussa työssä vähintään viisi vuotta kahdenkymmenen viime vuoden aikana. Oikeus lisäpäiviin jatkuu enintään 65-vuotiaaksi.

Työttömyysturvan lisäpäiviltä on oikeus jäädä vanhuuseläkkeelle jo 62-vuotiaana, eikä tällaiseen eläkkeeseen tehdä varhennusvähennystä.

Tavallisen 63–68-vuotiaalle myönnettävän vanhuuseläkkeen voi edelleen saada takautuvasti hakemiskuukautta edeltäneeltä kolmelta kuukaudelta.