Vauva tuli - miten sovittaa uusi arki töihin? | Ammattiliitto Pro

Vauva tuli - miten sovittaa uusi arki töihin?

30.9.2016 klo 09:21

- Etukäteen ei voinut tietää millainen lapsi on, ja minkä ikäisenä hänet haluaa viedä hoitoon, kertoo Linda Eriksson.
Pron perhevapaaillassa selviteltiin perhevapaiden käytäntöjä ja sitä, miksi isät pitävät vain muutaman viikon isyysvapaita.

Pro Uutiset

Kahdeksankuinen pallero hihkuu ja ihmettelee kokoushuonetta keskiviikkoisena iltana Helsingin Ruoholahdessa. Uni voittaa, vaikka lakimiesten puheet perhevapaista vaikuttavat hänenkin elämäänsä.

Tytön äiti Linda Eriksson on vanhempainvapaalla työstään Elisalla. Äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaaseen liittyi ensimmäisen lapsen kohdalla paljon selvittelyä etukäteen. Toisella kertaa järjestelmä oli jo tuttu.

- Verkosta esimerkiksi Kelan sivuilta saa hyvin tietoa. Myös työpaikan luottamusmiehen kanssa juttelin ja varmistelin, mitä äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaa ovat ja milloin niistä pitää ilmoittaa töissä. Oma iso työnantajani ja henkilöstöosasto tekivät asian helpoksi. Voin kuvitella, että pienessä työpaikassa tilanne voi olla hankalampi, hän pohtii.

Ensimmäistä lasta odottaessaan Eriksson oli iloinen siitä mahdollisuudesta, että hoitovapaan voi pitää kahdessa jaksossa, kunhan ilmoittaa vapaasta työnantajalle kaksi kuukautta ennakkoon.

- Etukäteen ei voinut tietää millainen lapsi on, ja minkäikäisenä hänet haluaa viedä hoitoon ja palata itse töihin, Eriksson hymyilee.

Perhevapaajärjestelmä on melkoinen tilkkutäkki, osa vapaista on korvamerkitty isälle, osa äidille. Isä voi pitää vapaansa jopa 10 jaksossa ja äiti voi pitää omat perhevapaansa 5 jaksossa.

Kahden lapsen äiti tuli Pron perhevapaailtaan selvittämään, miten toimii osittainen hoitovapaa. Kahden alle kolmivuotiaan lapsen syntymän välissä hän palasi itse yli vuodeksi kokoaikatyöhön.Tasa-arvoasiantuntija Jaana Asikainen ja lakimies Päivi Vanninen kertoivat perhevapaiden käyttämiseen liittyviä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä vastasivat prolaisten kysymyksiin.

Pro järjestää perhevapaailtoja syksyn aikana myös Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa.

Joustaako perhe vai työ?

Äitiys- ja vanhempainvapaalla on aikaa keskittyä vauvaan, mutta töihin paluu tarkoittaa uusien rutiinien opettelua työn, hoitopaikan ja ruokakaupan Bermudan kolmioon. Mikä ennustaa ristiriitaa työn ja muun elämän välille?

- Ajankäyttö on avain koko pakettiin. Jos on mahdollisuus itse vaikuttaa työaikoihin, se helpottaa painetta, toteaa perhevapaaillassa puhunut tutkija Salla Toppinen-Tanner Työterveyslaitokselta.

Työn määrä ja työn ylikuormittavuus tekevät työn ja perheen yhteensovittamisesta vaikeampaa. Työyhteisön tuki ja esimiehen myönteinen suhtautuminen sen sijaan auttavat jaksamaan.

- Jos esimies suhtautuu kielteisesti perhevapaisiin ja joustoihin, niitä pidetään vähemmän, Toppinen-Tanner kertoo tutkimustuloksista.

Jonkinlainen joustavan työajan järjestelmä käytössä 66 prosentilla työpaikoista, kertoo TEMin Työolobarometri.

Miksi isät eivät pidä isävapaata?

Lähes 80 prosenttia isistä käyttää 1-18 päivän isyysvapaan lapsen syntymän yhteydessä, mutta vain muutama prosentti pitää pidemmän isyys- tai hoitovapaan.

Miten voi luoda työpaikalla sellaisen ilmapiirin, että isä uskaltaa tuoda esiin halunsa jäädä perhevapaalle?

- Isät uskaltavat pitää perhevapaita, kun esimiehet ja johtajat näyttävät esimerkkiä ja pitävät omat perhevapaansa, kertoo tutkija Salla Toppinen-Tanner.

Hän kertoi tutkimuksesta, jossa isiltä kysyttiin, miksi perhevapaa jäi pitämättä.   Vastaajista 41 prosenttia sanoi, ettei isyysvapaa ole taloudellisesti mahdollinen, ja 39 prosenttia totesi, että puoliso on kotihoidon tuella.

Työn ja perhe-elämän onnistuneesta yhteensovittamisesta hyötyisivät kuitenkin sekä työnantaja että työntekijä.

Isä painaa pitkää päivää

Pienten lasten isät tekevät töissä pisintä päivää.  Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimus (TMT) vahvistaa, että kun toimihenkilönaisten kokonaisviikkotyöaika alkaa 30 ikävuoden kohdalla vähentyä, ampaisee työaika miehillä kasvuun.

– Äitien suurin työelämään liittyvä ongelma on edelleen se, että pitkät kokoaikaiset perhevapaat heikentävät äitien työmarkkina-asemaa. Ura- ja palkkakehitys vaikeutuu. Kun palkkaeurot jäävät pieniksi, myös eläke jää pieneksi, huomauttaa tasa-arvoasiantuntija Jaana Asikainen Ammattiliitto Prosta.

Laki takaa perhevapaalta töihin palaaville oikeuden palata samaan tai vastaavaan työtehtävään vapaiden jälkeen.