Veikkauksen yt-ruletti pyörähtää jälleen: 400 työpaikkaa uhattuna | Ammattiliitto Pro

Veikkauksen yt-ruletti pyörähtää jälleen: 400 työpaikkaa uhattuna

21.1.2019 klo 18:34

Veikkaus suunnittelee lopettavansa pelipöytätoiminnan ravintoloissa ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut neljästäsadasta työpaikasta. – Veikkauksen tulisi nyt valtionyhtiönä kantaa erityinen vastuu niistä henkilöistä, joiden työsuhde tulee mahdollisesti päättymään, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Pro Uutiset / Lähde: Veikkauksen tiedote 21.1.2019

Rahapeliyhtiö Veikkaus kertoi maanantaina 21. tammikuuta suunnitelmistaan lopettaa pelipöytätoiminta ravintoloissa ja aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä on 1 300 henkilöä. Suurin osa heistä työskentelee osa-aikaisina.

Samalla yhtiö aikoo uudelleenorganisoida ravintolapelipöytien tukitoimintoja sekä asiamiesmyynti- ja ketjuyhteistyötä. Pahimmillaan yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa 400 työtehtävän lakkauttamiseen.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää uutista erittäin valitettavana valtion monopoliyhtiön osalta.

– Veikkauksen tulisi nyt valtionyhtiönä kantaa erityinen vastuu niistä henkilöistä, joiden työsuhde tulee mahdollisesti päättymään. Heille pitää tarjota koulutusta, urapalveluita sekä tarjota mahdollisimman tehokas työstä työhön -malli.

Puheenjohtaja kertoo, että Ammattiliitto Pro seuraa tilannetta tarkasti, sillä merkittävä osa henkilökunnasta on liiton jäseniä.

Henkilöstö tyrmistyi uutisesta

Veikkauksen toimihenkilöiden pääluottamusmies Kristiina Lindroos kertoo uutisen tyrmistyttäneen henkilöstön.

– Onhan tämä pöyristyttävää. Henkilöstöinfossa kysyttiin, miksi voittoa tuottavista kasinopeleistä ollaan näin vain luopumassa, pääluottamusmies kertoo.

Työpaikalla pelätään jo tulevaa, vaikka neuvottelut eivät ole vielä alkaneet. Tuleeko seuraavaksi lisää vähennyksiä ja supistamisia?

– Se on hyvä kysymys, pääluottamus toteaa.

– Henkilöstö oli huolissaan suunnitelmien vaikutuksesta Veikkauksen monopoliasemaan, jos ravintolakasinopeleistä luovutaan.

Neuvottelupöytään tammikuun lopussa

Vähintään kuusi viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan maanantaina 28. tammikuuta. Noin puolet neuvottelujen piiriin kuuluvasta henkilöstöstä työskentelee pääkaupunkiseudulla ja loput muualla Suomessa. Henkilöstöryhmät tarkentuvat neuvotteluiden edetessä.

Veikkaus kertoo työllistävänsä noin 2 000 henkilö ja pelipöytiä olevan 162:ssa ravintolassa. Yhtiö perustelee yhteistoimintaneuvotteluja kustannusrakenteen uudistamisella, toiminnan tehostamisella sekä asioinnin siirtymisellä digikanaviin.