Veikkaus irtisanoo 330–360 henkilöä | Ammattiliitto Pro

Veikkaus irtisanoo 330–360 henkilöä

28.3.2019 klo 18:55

– Nyt henkilöstö maksaa menetetyillä työpaikoillaan siitä, että omistajien määräämä tuotto saadaan, mutta Veikkauksella ei ole välineitä kilpailla markkinoilla, kertoo toimihenkilöiden pääluottamusmies Kristiina Lindroos.

Pro Uutiset

Rahapeliyhtiö Veikkaus sai tammikuun lopussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelunsa päätökseen maanantaina 25. maaliskuuta. Veikkaus suunnitteli irtisanovansa noin 400 henkeä, lopettavansa pelipöytätoiminnon ravintoloissa ja Pelaamoissa sekä niihin liittyviä tukitoimia ja sekä uudistavansa asiamiesmyyntiä ja ketjuyhteistyötä vastaamaan kaupan rakennemuutokseen.

Tänään torstaina Veikkaus ilmoitti henkilöstöinfossa, että lähtemään joutuu 330–360 henkilöä, joista irtisanominen tai työtehtävien muutos on edessä noin 50 toimihenkilöllä.

Veikkaus pitäytyy suunnitelmassaan sulkea pelipöydät ja poistaa pelipöydät Pelaamoista.

Veikkauksen toimihenkilöiden pääluottamus Kristiina Lindroos kertoo, että osa yt-neuvotteluiden kohteena olleesta henkilöstöstä vaihtoi työpaikkaa tai siirtyi muihin tehtäviin epävarman tilanteen vuoksi.

Yhdistymisen ja nyt käytyjen yt-neuvotteluiden jälkeen työpaikkoja Veikkauksesta on vähentynyt lähes 700.

Verkossa Veikkaus on tosiasiallisessa kilpailussa ja jatkuva markkinaosuuden menettäminen voi johtaa yksinoikeusaseman horjumiseen.

–  Veikkauksen johto on tuonut asian esiin hallintoneuvostossa ja hallituksessa: nykyisen lainsäädännön puitteissa Veikkaus ei saa toimia kuten kilpailijat. Valittu polku tulee johtamaan lisenssijärjestelmään, joka vaikuttaa työpaikkoihin ja edunsaajien rahoihin.

Henkilöstö vaatii valtiolta päätöksiä ja tekoja, jotta valtionyhtiö pystyy pärjäämään kilpailussa ulkomaalaisia laittomia pelintarjoajia vastaan.

– Tilanne on henkilöstön näkökulmasta kohtuuton. Nyt henkilöstö maksaa menetetyillä työpaikoillaan siitä, että omistajien määräämä tuotto saadaan, mutta Veikkauksella ei ole välineitä kilpailla markkinoilla.