Venator irtisanoo 253 henkilöä Porissa | Ammattiliitto Pro

Venator irtisanoo 253 henkilöä Porissa

27.11.2018 klo 11:18

Porin pigmenttitehtaalta 253 henkilöä saa potkut, joista noin 80 on toimihenkilöitä. –  Näyttää vahvasti siltä, että Venatorin lakkautuspäätös on ollut olemassa jo ennen yt-neuvotteluiden alkamista. Tutkimme yhteistoimintaprosessia ja sen lainmukaisuutta liitossa, sopimusalavastaava Taru Reinikainen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Pro Uutiset

Titaanidioksidia tuottavalla Venatorin pigmenttitehtaalla saatiin yhteistoimintaneuvottelut päätökseen eilen maanantaina 26. marraskuuta. Yhteensä 253 henkilöä irtisanotaan, joista noin 80 on toimihenkilöitä.

Ammattiliitto Pron kemianalan sopimusalavastaava Taru Reinikainen kertoo, että päivä on surullinen koko Porin seudulle.

– Erityisesti päivä on surullinen meille toimihenkilöille, joihin irtisanomiset kohdistuivat prosentuaalisesti eniten. Näyttää vahvasti siltä, että Venatorin lakkautuspäätös on ollut olemassa jo ennen yt-neuvotteluiden alkamista. Tutkimme yhteistoimintaprosessia ja sen lainmukaisuutta liitossa.

Irtisanotut mahdollisimman nopeasti töihin

Toimihenkilöiden luottamusmies Atte Laiho kertoo, että prolaisten tunnelmat ovat sekavat.

– Eilisessä tiedotustilaisuudessa käytiin todella vähän läpi käytännön asioita. Tämä on herättänyt epätietoisuutta henkilöstössä.

Irtisanomislappujen jakaminen aloitetaan 3. joulukuuta ja se kestää 16. joulukuuta saakka.

– Irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta. Tarkoituksena ja toiveena on, että mahdollisimman moni saisi suoraan uuden työpaikan Satakunnan alueen muista yrityksistä. On ollut myös puhetta, että koulutusta voitaisiin järjestää pikaisestikin yhteishankintana yhteistyössä ammattikorkeakoulun ja ammattikoulun kanssa, luottamusmies kertoo.

– Tehtaalta lähtee ammattitaitoista porukkaa. Toivottavasti alueen yritykset olisivat aktiivisia ja työllistäisivät, sillä työllistyminen ja työhön palaaminen on hankalampaa, jos henkilö jää pidemmäksi aikaa kotiin.

Tehdas paloi pahasti tammikuussa 2017 ja tuotanto jatkuu alennetulla tuotantoasteella siirtymäkauden ajan. Siirtymäaika loppuu näillä näkymin 2020–2021.