Venatorin pigmenttitehdas yt-neuvottelee | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Titaanidioksidia tuottavan Venatorin pigmenttitehtaalla aloitettiin yt-neuvottelut eilen tiistaina 25. syyskuuta. Työttömäksi on joutumassa yli 400 henkilöä. Yritys aikoo sulkea Porin tehtaansa vuoteen 2021 mennessä.

– Tilanne on vielä epäselvä. Neuvotteluja käydään vähintään kuusi viikkoa, mutta voi mennä pidempäänkin, toimihenkilöiden luottamusmies Atte Laiho kertoo.

Tehdas paloi pahasti tammikuussa 2017 ja tuotanto jatkuu tällä hetkellä noin 20 prosentin teholla.

– Johto on arvioinut, että tehtaan uudelleenrakentaminen ei pitkällä aikavälillä ole kannattavaa ja tuotantoa kannattaa siirtää muihin konsernin saiteille, luottamusmies kertoo.

Tukitoimia tehtaalta irtisanottaville

Työministeri Jari Lindström ja elinkeinoministeri Mika Lintilä lupaavat tukitoimia Venatorin titaanioksiditehtaalta Porissa irtisanottaville työntekijöille, selviää työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteesta.

Lindströmin mukaan kaikille Venatorin työntekijöille tarjotaan räätälöityjä TE-toimiston tuki- ja neuvontapalveluja nopean uudelleentyöllistymisen tueksi.

Samalla selvitetään Euroopan globalisaatiorahaston kriteerien täyttyminen Venatorin tulevien irtisanomisten osalta. Globalisaatiorahastosta voidaan myöntää suurissa irtisanomistilanteissa tukea aktiivisen työvoimapolitiikan toimiin, kuten erilaisiin valmennuksiin, koulutuksiin, liikkuvuuden edistämiseen, palkkatukeen ja starttirahaan.

Porin kaupunki, paikallinen TE-toimisto, Satakuntaliitto sekä työ- ja elinkeinoministeriö ovat käynnistäneet tehtaan sulkemisen vaikutusten selvittämisen, kertovat ministerit.