Vuosiloma, kesäloma - joko teillä ihmetellään tavallisimpia lomakysymyksiä? | Ammattiliitto Pro

Vuosiloma, kesäloma - joko teillä ihmetellään tavallisimpia lomakysymyksiä?

25.4.2017 klo 12:15

Prolaisille on tehty oma pikaopas lomailuun, ja nyt oppaan tekijät kertovat, mitä lomailusta useimmin kysytään.

Pro Uutiset

Vuosilomakausi alkaa toukokuussa.  Jo sitä ennen herää kysymys, kuka päättää loman ajankohdan. Kahvipöytäkeskustelujen kuuman aiheen ratkaisee työnantaja.

– Tämä voi olla monelle yllätys, kertovat Pron asiamiehet Päivi Westerlund ja Susanne Revonlahti, jotka ovat koonneet prolaisille pikaoppaan lomailuun.

Vuosilomalain mukaan työntekijöille on annettava mahdollisuus esittää loma-ajankohdan toiveita, mutta työnantaja päättää loman ajankohdan.

Kuka saa lomarahaa?

Useimmat prolaiset asiantuntijat ovat tottuneet saamaan palkan lisäksi kesällä lomarahan. Lomaraha perustuu ammattiliiton solmimaan työehtosopimukseen, eikä lakiin. Vuosilomalaki ei tunne lomarahaa. Kun sitten vaihtaa uuteen työpaikkaan, jossa ei ole työehtosopimusta, voi käydä niin, että työnantaja ei maksa lomarahaa ollenkaan.

– Jos työnantaja ei kuulu tessin piiriin, lomarahaa ei ole pakko maksaa. Tosin on myös yrityksiä, joissa lomaraha maksetaan, vaikka ei ole pakko, kertoo asiamies Westerlund.

Lomaan liittyvissä asioissa kannattaa olla aina ensin yhteydessä oman työpaikan luottamusmieheen.

– Luottamusmies on usein esimerkiksi neuvotellut paikallisesti lomarahojen maksuajankohdan. Työpaikalla luottamusmies voi myös auttaa neuvottelemalla työnantajan kanssa tilanteissa, joissa ollaan eri mieltä siitä, miten toimitaan, vinkkaa asiamies Revonlahti.

Jos työpaikalla ei ole valittu luottamusmiestä, prolainen voi olla soittaa Pron työsuhdepäivystykseen tai ottaa yhteyttä omaa alaa hoitavaan sopimusala-asiamieheen.

Jäsenetu prolaisille

Pron asiamiehet ovat järjestäneet loma-asioista on paljon iltakoulutuksia.  Nyt päätettiin tuottaa aiheesta materiaalia, jolla tavoitetaan mahdollisimman monta prolaista.

Pikaoppaassa vastataan yleisimpiin kysymyksiin, ja annetaan linkkejä eteenpäin. Halutessaan voi vaikka tarkistaa, mitä Suomen laki sanoo.

Myös Pron yhdistykset voivat hyödyntää pikaopasta, järjestää loma-aiheesta koulutuksen ja pyytää alueasiamiehen paikalle.

Materiaali löytyy Proplussan koulutus- ja tapahtumat/jäsenkoulutukset-osiosta. Linkki vaatii Proplussaan kirjautumisen. ->Pro koulutus -> Jäsenille.  Linkki tässä

Osa lomasta kuluu työasioissa

Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimuksen mukaan prolainen viettää vuodessa keskimäärin 5,2 viikkoa erilaisilla vapailla ja lomilla. Lomapäivät määräytyvät työajan, työvuosien ja työsuhteen keston mukaan, mutta vain noin 70 prosenttia kaikista ansaituista vapaa- ja lomapäivistä on täysin rauhoitettu työasioilta.

Asiamiesten mielestä lomarauha on tärkeä juttu.

– Loman jälkeen sen huomaa, että maailma ei kaatunutkaan, vaikka olin viikon lomalla. Se on hienoa, sanoo Revonlahti.

– Lomaa pitäisi arvostaa. Loman tarkoitus on palautuminen, eikä se toteudu, jos aivot askartelevat koko ajan työsähköposteissa, muistuttaa Westerlund.