Yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on jo 26 000 toimihenkilöä | Ammattiliitto Pro

Yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on jo 26 000 toimihenkilöä

9.4.2020 klo 08:30

Koronaviruslomautukset iskevät pahiten teollisuussektorin ja palvelusektorin toimihenkilöihin, kertovat Pron luottamusmiehet. Liitto ja työttömyyskassa varautuvat ruuhkaan aloittamalla lomautettuja jäseniä palvelevan lomautuslinjan ja vahvistamalla sähköisiä palveluitaan.

Pro Uutiset

Tällä hetkellä joka viides työllinen suomalainen on koronavirustilanteen vuoksi aloitettujen yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä, lomautettu tai irtisanottu niiden jälkeen, selviää Työ- ja elinkeinoministeriön tilastoista. Lomautettuja työntekijöitä oli melkein 100 000, irtisanottuja työntekijöitä 13 000 ja lomautusuhan alla 375 000 työntekijää 6. huhtikuuta.

Ammattiliitto Pro seuraa luottamusmiestensä ilmoittamia yhteistoimintaneuvotteluja tiiviisti. Pron yhteistoimintaneuvottelutilastot perustuvat luottamusmiesten suoraan liitolle ilmoittamiin tietoihin.

– Näin tieto neuvotteluista tavoittaa hyvissä ajoin esimerkiksi liiton työttömyyskassan. Työttömäksi tai lomautetuiksi jäävät jäsenet saavat työttömyyspäivärahansa joutuisasti. Tiedämme, että luottamusmiehet ovat tällä hetkellä kovassa paineessa työpaikoilla, mutta toivomme, että he löytävät aikaa toimittaa liitolle pyydetyt tiedot, kertoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut yhteensä 26 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä vuoden 2020 maaliskuusta lähtien. Henkilöiden määrä perustuu 7. huhtikuuta mennessä ilmoitettuihin kyselytietoihin.

Teollisuussektorilla neuvotteluiden piirissä on tai on ollut 11 800 henkilöä, palvelusektorilla 9 400 henkilöä, julkisella sektorilla 2 900 henkilöä, ICT- ja viestintäsektorilla 1 400 henkilöä sekä finanssisektorilla noin 50 henkilöä.

Suomen hallituksen päätös koronapandemian hillitsemistoimenpiteistä torstaina 12. maaliskuuta näkyi myös Prolle tulleissa ilmoituksissa: 13.–14. maaliskuuta liiton tietoon tuli 13 800 toimihenkilön olevan yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä.

Pro parantaa palveluitaan – lomautuslinja aloittaa 14. huhtikuuta

Liitto ja Työttömyyskassa Pro laajentavat palveluitaan, sillä tiistaina 14. huhtikuuta aloittaa lomautuslinja-puhelinpalvelu, joka vastaa jäsenten lomautusaiheisiin kysymyksiin arkisin kello 9–12 numerossa 09 17273 420. Kassan puhelinpalvelu palvelee myös arkisin kello 9–12 numerossa 09 17273 444 sekä sähköinen asiointi osoitteessa www.prokassa.fi

– Kaiken keskiössä ovat liiton jäsenet, ja heidän tukemisensa tämän vaiheen yli. Palvelumme, kuten Pro Noste -ura- ja hyvinvointipalvelut, sekä yksinyrittäjien ProSoolo-palvelu, ovat kaikkien jäsentemme käytössä – huolimatta siitä, onko jäsen lomautettu vai työssä, kertoo Malinen.

Liitto seuraa tilannetta myös koronapandemian jälkeen. Luottamusmiehille lähetetään seurantakysely, jolla selvitetään yhteistoimintaneuvotteluiden lopputulokset ja toteutuneet lomautukset.

– On tärkeää tietää, miten pandemian jälkeen jäsenet työllistyvät ja lomautusten päätyttyä palaavat työpaikoille. Vaikka tilanne on poikkeuksellisen vaikea, niin asiat kuitenkin palaavat aikanaan normaaliksi. Tästäkin selviämme yhdessä liiton jäsenten kanssa, jatkaa Malinen.

Lomautukset eivät vielä näy Työttömyyskassa Pron käsittelyajoissa

Viime vuoden maaliskuussa Työttömyyskassa Pron jäsenistä kokonaan työttöminä oli 3 062 henkilöä, lomautettuina 328 henkilöä ja etuuksia sai yhteensä 4 407 henkilöä. Tämän vuoden maaliskuussa kokonaan työttöminä oli 3 273 henkilöä, lomautettuina 495 henkilöä ja etuuksia sai yhteensä 4 769 henkilöä.

Kassan johtaja Mervi Ruokola kertoo, etteivät koronan takia lomautetut vielä näy kassan hakemusjonoissa ja kassan käsittelytilanne on tällä hetkellä hyvä.

– TE-toimiston alkavien lausuntojen perusteella tulossa on piikki hakemusten määrässä. Yhden viikon aikana kassalle on tullut alkavia lausuntoja noin tuhat, joka on enemmän kuin normaalisti kuukauden aikana. Seuraamme aktiivisesti tilannetta ja pyrimme parhaalla mahdollisella hoitamaan jäsentemme etuudet maksuun.

Työttömyyskassa Pro varautuu lisääntyviin yhteydenottoihin sekä hakemusmääriin myös palkkaamalla lisää henkilökuntaa, tekemällä erinäisiä työjärjestelyjä ja robotisoimalla hakemuskäsittelyä.

Mietityttääkö koronavirustilanne?

Liity Ota yhteyttä Yt-paketti Tietoa koronaviruksesta