Asbestin vaarat puhuttavat edelleen | Ammattiliitto Pro

Asbestin vaarat puhuttavat edelleen

9.8.2018 klo 10:31

Asbestin uuskäyttö on ollut kiellettyä Suomessa jo 25 vuotta. Silti asbesti on edelleen eniten työperäisiä sairauksia ja ennenaikaisia kuolemia aiheuttava kemiallinen altiste.

Pro Uutiset

Helsingin Sanomat uutisoi 7.8.2018 Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston helpottavan terveydelle erittäin vaarallisen asbestin käyttöä. Uutisen mukaan työperäinen altistus asbestille tappaa vuosittain 233 000 ihmistä ympäri maailmaa.

– Ajatus asbestin uudelleen käyttöön ottamisesta tuntuu järjettömältä. Se tarkoittaisi kehityksessä taakse päin menemistä ja aiheuttaisi sekä inhimillistä kärsimystä että kansanterveyden ja kansantalouden kannalta suuria menetyksiä, kommentoi asiaa Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Luukkanen.

”Suomessa on vielä paljon rakennuksia, joissa voi törmätä asbestiin”

Asbestia käytettiin Suomessa rakennusmateriaaleissa vuosina 1922 – 1992, runsaimmin vuosina 1963 – 1979. Asbestia on käytetty rakentamisessa muun muassa maaleissa, muovimatoissa, kaakeleissa, ovissa, ilmastointikanavissa, putkieristeissä sekä julkisivumateriaaleissa.

Iso osa käytetystä asbestista on edelleen jäljellä Suomen rakennuskannassa, jonka vuoksi ihmiset saattavat yhä altistua asbestille korjausrakentamisen yhteydessä sekä myös kaivosteollisuudessa.

– Suomessa on vielä paljon vanhoja rakennuksia, joissa voi joutua tekemisiin asbestin kanssa. Useissa saneeraus- ja purkukohteissa on saatettu käyttää asbestia esimerkiksi liimoissa, levyissä ja laatoissa, kertoo rakennusalan asiamies Taisto Palola Prosta.

Asbesti aiheuttaa mittavia terveyshaittoja

Asbestipölylle altistuminen voi aiheuttaa mm. asbestoosi - nimistä keuhkojen toimintaa rajoittavaa pölykeuhkosairautta, keuhkosyöpää, keuhkopussin ja vatsakalvon syöpää sekä kurkunpää- ja munasarjasyöpää.

Asbestista koituvat sairaudet ja terveyshaitat ovat yhä ongelma. Esimerkiksi Työperäisten sairauksien rekisteriin (TPSR) ilmoitettiin vuonna 2014 659 asbestin aiheuttamaa ammattitautia ja ammattitautiepäilyä.

Asbestille altistumisen ja sairauden kehittymisen välillä on kuitenkin jopa vuosikymmenien viive.

– Vaikka asbestisairaustapaukset ovat seurausta vuosikymmeniä sitten tapahtuneesta altistumisesta, asbestitöiden turvallisuutta tulee edelleen parantaa torjuntatoimia kehittämällä, tiedotusta lisäämällä ja valvontaa tehostamalla, Tanja Luukkanen toteaa.

Käyttö laitonta Suomessa

EU:n alueella asbestin uuskäyttö kiellettiin vuonna 2005. Suomessa asbestia koskevaa lainsäädäntöä on kiristetty asteittain.

Uusin asbestilainsäädäntö astui voimaan 1.1.2016. Laissa eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista (684/2015) säädetään asbestipurkutyöntekijöiden pätevyydestä, asbestipurkutyöluvista ja niihin liittyvistä rekistereistä.

Valtioneuvoston asetuksella asbestityön turvallisuudesta (798/2015) säädetään esimerkiksi asbestityön turvalliseen toteuttamiseen, asbestikartoitukseen, työmenetelmiinliittyvistä asioista ja vaatimuksista.

– Uutinen Yhdysvaltojen suopeammasta asbestipolitiikasta on huolestuttava asia. Onneksi asbesti on kuitenkin saatu kitkettyä Suomessa kokonaan pois käytettävistä rakennusmateriaaleista, kommentoi Taisto Palola.