Ensimmäinen askel kohti parempaa hyvinvointia | Ammattiliitto Pro

Ensimmäinen askel kohti parempaa hyvinvointia

16.3.2020 klo 09:00

Tuki- ja liikuntaelinvaivoille ei yleensä ole yhtä yksittäistä syytä, vaan useilla sekä työhön, vapaa-aikaan että työntekijään liittyvillä tekijöillä voi olla yhteyksiä vaivojen syntyyn. Pysyvään muutokseen -kursseilla voit pysähtyä oman hyvinvoinnin ja jaksamisen äärelle.

Pro Uutiset

Työhön liittyvät tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat edelleen yleisin työhön liittyvä terveysongelma Euroopan unionissa, selviää Euroopan työsuojelu- ja turvallisuusviraston raportista. Viraston kampanjassa keskitytäänkin työperäisten tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ehkäisyyn seuraavan kahden vuoden aikana.

Tuki- ja liikuntaelinvaivoille ei yleensä ole yhtä yksittäistä syytä, vaan useilla sekä työhön, vapaa-aikaan että työntekijään liittyvillä tekijöillä voi olla yhteyksiä vaivojen syntyyn, kertoo TTL.

Työympäristöasiantuntija Tanja Luukkanen, millä toimilla työpaikoilla voidaan ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinvaivoja?

– Työtä tulisi tarkastella kokonaisuutena. Työpaikalla kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ergonomiaan, työaikoihin ja työjärjestelyihin, jotta tuki- ja liikuntaelinvaivoja sekä niistä aiheutuvaa haittaa voidaan ehkäistä. Esimerkiksi työn tauottaminen ja työasennon vaihtaminen mahdollisuuksien mukaan, ovat tärkeitä toimia tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyssä.

Toimihenkilötyössä tuki- ja liikuntaelinvaivat voivat usein johtua liiasta istumisesta. Luukkanen suosittelee tarkastamaan, onko esim. työtuoli ja -pöytä säädetty oikein. Myös sähköpöytä mahdollistaa työntekemisen välillä istuen ja seisten. Ergonomian tarkastamiseen kannattaa käyttää tarvittaessa työfysioterapeutin asiantuntemusta. Lue vinkit istumisen tauottamiseen.

Kurssilla kohti pysyvää muutosta

Palkansaajien hyvinvointi ja terveys PHT:n 1. askel Pysyvään muutokseen -kursseilla voit pysähtyä oman hyvinvoinnin ja jaksamisen äärelle. Koulutetut ohjaajat ja tutkitusti toimiva psykologinen ohjausmenetelmä auttavat tarkastelemaan omaa arkea, tapoja ja käyttäytymistä sekä löytämään työkaluja, jotka tukevat hyvinvointia ja pysyvää elämäntapamuutosta.

Kurssit koostuvat kolmesta lähijaksosta, jotka ovat kestoltaan kolme vuorokautta, kaksi vuorokautta ja kaksi vuorokautta. Kurssilla saatujen oivallusten viemistä arkeen harjoitellaan lähijaksojen välissä ja ryhmän kanssa käsitellään onnistumisia ja haasteita. Seurantajaksoilla on kaksi suuntautumisvaihtoehtoa, LIIKE ja MIELI, joissa painottuu oman valinnan mukaan liikunta tai mielen taitojen oppiminen.

Kursseja järjestetään urheiluopistoissa, kylpylöissä ja luontomatkailukohteissa ympäri Suomen.

Osallistujan omavastuuosuus on 25 € / vrk. sisältäen majoituksen, täysihoidon ja ohjelman. Ensimmäisen lähijakson (3 vrk) hinta on 75 €, toisen ja kolmannen lähijakson 50€ / jakso. Mikäli olet työttömänä, hinnat ovat 50% yllä mainituista.

Lue lisää ja täytä hakemus Pysyvään muutokseen -kurssille.