Häirintään on puututtava heti | Ammattiliitto Pro

Häirintään on puututtava heti

15.4.2016 klo 12:31

Jos ongelma työpaikalla on jatkunut useita vuosia, soppa on sakea.

- Siksi huono kehitys pitäisi pysäyttää nopeasti. Sitä nopeammin ilma on puhdistettu ja työrauha palautettu, sanoo työympäristöasiantuntija Tarja Korkalainen Prosta.

Pro Uutiset

Pron työsuhdepäivystykseen pirauttaa joka viikko joku, joka haluaa kysyä kiusaamisesta tai epäasiallisesta kohtelusta. Töissä on sattunut monta pientä ikävää juttua, jotka tuntuvat kasaantuvan. Samalle ihmiselle aiheutetaan toistuvasti pahaa mieltä. Toimihenkilö on voitu unohtaa palaverikutsusta ja firman tuulipukutilauksesta, ja myöhemmin mielekkäitä työtehtäviä on siirretty toiselle.

Usein sattumukset ovat epämääräisiä, ja aluksi on vaikea uskoa, että on kyse häirinnästä.

Tilanne on valitettavan tuttu Ammattiliitto Pron työympäristöasiantuntija Tarja Korkalaiselle.

-Työpaikalla tapaus voi olla ainutkertainen ja kiusaamisen kohteen on vaikea hahmottaa tilannetta. Missä kulkee raja epäkohteliaan käytöksen ja huonon johtamisen välillä?  Siksi prolaiset kestävät tilannetta liian pitkään, kertoo Korkalainen.

Ota asia puheeksi

Työympäristöasiantuntija neuvoo keskustelemaan ensin luottamuksellisesti työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen kanssa.

- Jos luottamusmiestä ei ole, samaa täällä liitossakin tehdään, setvimisessä autetaan. Kannattaa pohtia, mistä on kyse. Onko ymmärtänyt tilanteen oikein, onko työpaikalla epäasiallista käytöstä.

Jos ongelma työpaikalla on jatkunut useita vuosia, soppa on sakea.

-Tapahtumia on niin paljon, että on vaikea löytää ydintä ison vyyhdin keskeltä. Siksi huono kehitys pitäisi pysäyttää nopeasti, sitä nopeammin ilma on puhdistettu ja työrauha palautettu.

Jos on ryhdyttävä toimenpiteisiin, ensimmäinen asia on kertoa työnantajalle tilanteesta.

- En olisi ikinä uskonut, että neuvoisin kertomaan työnantajalle epäasiallisesta kohtelusta kirjallisesti, mutta olen nähnyt monta tapausta, joissa sähköposti tai muu todiste on ollut myöhemmin tarpeen.

Laki sanoo, että kun työnantaja saa tietää epäasiallisesta käytöksestä, siihen on puututtava.

Jos pomo ei ryhdy korjaamaan tilannetta tai saa sitä korjattua, Pron jäsen voi pyytää liiton asiamiehen työpaikalle neuvottelemaan tilanteesta.

”Jokainen tapaus on liikaa”

Yksityissektorin yrityksissä ei esiinny kiusaamista enempää kuin valtakunnassa keskimäärin. Noin seitsemän prosenttia Pron jäsenistä kertoo työmarkkinatutkimuksessa, että kokee tulleensa kiusatuksi töissä.

Jokainen tapaus on Pron työympäristöasiantuntijalle liikaa.

- Kun työpaikan tilannetta selvitetään ajassa taaksepäin, 95 prosentissa tapauksista taustalta löytyy huonoa johtamista ja epäselviä työnkuvia, Tarja Korkalainen kertoo.

- Muutoksia työelämässä on liian paljon. Samasta kertoo tällä viikolla uutisoitu tutkimus, jonka mukaan työntekijöistä vain 2 prosenttia ja johtajista 13 prosenttia tuntee yrityksen strategian ja tietää, mitä yritys tavoittelee, arvioi työympäristöasiantuntija Korkalainen.

- Ilmiö jatkuu, koska kukaan ei uskalla mennä sanomaan kulmahuoneeseen, että pomo johtaa huonosti. Kun ei uskalleta kertoa pahoinvoinnista sille, joka siitä vastaa, kiukutellaan työkavereille tai alaisille, harmittelee Korkalainen.

Ratkaisuja etsitään myös avista

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle tuli viime vuonna yhteensä 719 yhteydenottoa, jotka koskivat häirintää tai epäasiallista kohtelua.

Monen yhteydenoton taustalla oli varsinaisen häirinnän sijaan kuormitusta. Iso osa yhteydenottajista halusi valvontatoimenpiteiden sijaan neuvoja tilanteen ratkaisemiseen. Nämä tiedot selviävät työsuojelun vastuualueen raportista vuodelta 2015.

Lue lisää häirinnästä ja kuormituksesta

Tietoa häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta

Tietoa psykososiaalisesta kuormituksesta

Prolaiset löytävät epäasiallisen kohtelun ilmoituslomakkeen työnantajalle Proplussan työsuhdepalvelukanavalta. Linkki vaatii kirjautumisen.