Kuka teki vaatteesi? Vaatevallankumous kysyy | Ammattiliitto Pro

Kuka teki vaatteesi? Vaatevallankumous kysyy

23.4.2015 klo 13:39

Perjantaina huhtikuun 24. päivänä jokainen voi kantaa kortensa kekoon sen puolesta, että vaatteemme tehtäisiin vastaisuudessa ihmisoikeuksia kunnioittaen.

Pro Uutiset / Laura Pörsti

Kansainvälinen Vaatevallankumouspäivä 24. huhtikuuta rohkaisee kuluttajia kysymään, millaisissa oloissa jokapäiväiset vaatteemme on tehty.

Päivää vietetään tänä vuonna toista kertaa Bangladeshissa yli 1 100 kuolonuhria ja tuhansia loukkaantuneita vaatineen Rana Plazan vaatetehdasromahduksen vuosipäivänä. Kaksi vuotta sitten tapahtunut onnettomuus on pahin vaateteollisuutta koskaan koskettanut. Se nosti vaatetehtaiden surkeat työolot maailmanlaajuiseksi puheenaiheeksi.

Vaatevallankumous haastaa vaatebrändejä läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen kuluttaja-aktiivisuuden keinoin. Osallistujaksi voi ryhtyä kuka tahansa kääntämällä nutun nurin, ottamalla itsestään selfien, jakamalla sen sosiaalisessa mediassa hashtageilla #FashRev ja #Whomademyclothes ja lähettämällä kysymyksen vaatteiden alkuperästä omalle vaatemerkille.

– Tämä on tapa murahtaa yrityksille, että me haluamme lisää tietoa vaatteidemme alkuperästä ja vaadimme, että varmistatte tuotantoketjun reiluuden kaikille osapuolille, sanoo Suomen Vaatevallankumous-koordinaattori Heidi Korva.

Konkreettisia parannuksia kaivataan

Rana Plazan tehdasromahdus johti vaatealalla joihinkin parannuksiin, mutta vakavia ongelmia on yhä. Ammatti- ja kansalaisjärjestöjä yhdistävä Clean Clothes Campaign raportoi, että tehtaiden työajat ovat ylipitkiä, pakkoylitöitä esiintyy ja ompelijoiden palkka on usein niin huono, ettei se riitä elämiseen. Tehtaiden työturvallisuudessa on pahoja puutteita, ja työntekijöiden järjestäytymisvapautta on saatettu rajoittaa.

– Muotiteollisuudessa ihmisoikeudet, ympäristö ja työntekijöiden oikeudet hukkuvat tuloksen tekemisen alle. Tämän on loputtava. Siksi rohkaisemme ihmisiä ympäri maailman kysymään kysymyksiä, ottamaan selvää – tekemään jotakin, sanoo Carry Somers, joka on yksi kansainvälisen Vaatevallankumouksen alullepanijoista.

Vaatevallankumouksessa on mukana 68 maata ympäri maailman. Suomessa järjestetään päivän yhteydessä vaateaiheisia tapahtumia ainakin 20 paikkakunnalla. Tiedossa on niin vaatehuoltoasemaa, vaatteidenvaihtojuhlia, kirpputoreja kuin paneelikeskustelu Sanomatalon Mediatorilla.

Heidi Korva toivoo, että tempaus panee vaatebrändit sitoutumaan julistusten sijaan konkreettisiin tavoitteisiin tehdastyöntekijöiden olojen parantamiseksi.

– Toivon, että kaikki vaatemerkit sitoutuvat maksamaan ompelijoille elämiseen riittävää palkkaa esimerkiksi vuoteen 2020 mennessä, kuten H&M on tehnyt. Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään meille vaatteita riistopalkalla ja henkensä edestä, hän kiteyttää.

Lista Vaatevallankumouksen tapahtumista löytyy Huili-lehdestä.

Lähde: Clean Clothes Campaign http://www.cleanclothes.org/