Kuormittaako työ? Hyödynnä Pro Nosteen psykologipalvelut | Ammattiliitto Pro

Kuormittaako työ? Hyödynnä Pro Nosteen psykologipalvelut

2.7.2019 klo 09:00

Väsymystä, stressiä, univaikeuksia tai motivaatio-ongelmia? Jos työ kuormittaa, varaa aika Pro Noste -valmennustiimin psykologeilta ja ratkaisukeskeisiltä terapeuteilta, joilta saat helpotusta tilanteeseesi.

Pro Uutiset / Julkaistu ensimmäisen kerran 1.2.2019

Työterveyslaitoksen mukaan joka neljäs suomalainen kokee työstressiä. Tukea työhön, uralle, työnhakuun ja hyvinvointiin tarjoavan Pro Noste -jäsenedun uravalmentaja Susan Calonius on huomannut saman. Työssään hän kohtaa Pron jäseniä, jotka haluavat esimerkiksi vaihtaa työpaikkaa tai palaavat vanhempainvapaalta työelämään. Valmennettavat ovat myös itsensä kehittämisestä kiinnostuneita prolaisia.

– Moni valmennettava kertoo, kuinka kuormittavaa ja stressaavaa työ on. Työelämän ja perheen yhteensovittaminen ei myöskään ole helppoa. Jaksaminen on kortilla.

Kokonaisvaltaista tukea prolaisille

Työelämässä oleville kuin työttömille Pron jäsenille on vuoden alusta tarjottu henkilökohtaisia psykologi- ja hyvinvointipalveluja osana Pro Noste -jäsenetua. Hyvinvointitiimin koulutetut psykologit sekä ratkaisukeskeiset terapeutit antavat työkaluja hyvinvoinnin ylläpitoon, kuormittavasta tilanteesta selviytymiseen tai stressinhallintaan.

– Kyse ei ole terapiasta, vaan ennaltaehkäisevästä palvelusta. Aika kannattaa varata rohkeasti ennen kuormittavan tilanteen eskaloitumista, Calonius toteaa.

Tavoitteena löytää työkaluja kuormittavasta tilanteesta selviämiseen

Pron jäsenille maksuttoman valmennuspalvelun saa käyttöön Pro Noste -uraportaalista. Kirjautumisen jälkeen Ajanvaraus-kohdasta saa valituksi ajan psyykkisen hyvinvoinnin asiantuntijalle. Samalla voi kertoa, mikä on oma tilanne, mihin asioihin kaipaa apua ja mikä on oma tavoite.

Ensimmäisellä puolen tunnin tapaamiskerralla psyykkinen valmentaja soittaa tai ottaa yhteyttä Skypen kautta. Silloin kartoitetaan kokonaistilanne ja mietitään, miten tilanteeseen on päädytty ja voiko tilanteen ratkaisemiseksi tehdä välittömästi jotain.

– Tavoitteena on löytää uusia työkaluja, joiden avulla jaksaa kuormittavassa tilanteessa tai miten tilanteen saa katkaistua, Calonius kertoo.

Jatkosta sovitaan yhdessä valmentajan kanssa ja keskustelukertoja on mahdollisuus saada neljä.

– Usein jo kahdesta keskustelukerrasta on apua. Mikäli jäsen kaipaa pidempikestoista palvelua, hyvinvointitiimi auttaa hänet eteenpäin, kertoo Calonius.

Kiitelty jäsenetu

Prolainen saa Pro Noste -jäsenedulla käyttöönsä yli 150 videota ja webinaaria tai niiden tallennetta. Osa videoista keskittyy hyvinvointiaiheisiin. Myös  Pro Nosteen Facebook -ryhmä tarjoaa tukea, kuten hyvinvointi- ja terveysvinkkejä, sekä valmentajan live-esiintymiset kerran viikossa.

Pro Noste on kiitetty jäsenetu, jota on Pron jäsenille tarjolla yli kolmentuhannen euron arvosta.

Tutustu Pro Noste -jäsenetuun tästä.