Luonto, linnut ja jooga toivat hyvinvointia | Ammattiliitto Pro

Luonto, linnut ja jooga toivat hyvinvointia

10.5.2018 klo 08:38

Uudenlainen hyvinvointitapahtuma veti lähes sata prolaista virolaiseen kansallispuistoon tarkkailemaan lintujen arktista kevätmuuttoa ja tasaamaan sykettä.

Pro Uutiset/kuva:Aki Eerikäinen

Pro ja useat liiton jäsenyhdistykset toteuttivat toukokuun alussa uudenlaisen ”Työhyvinvointia luonnosta" -tapahtuman, jossa valotettiin työhyvinvointia ja sen lähteitä.

Ympäri maan mukaan lähteneet prolaiset näkivät todellista Arktikaa eli lintujen arktista kevätmuuttoa Virossa. Haeskan lintutornilla nähtiin satatuhatta hanhea, jotka lensivät ja lepäsivät Matsalun lahdella. Sieltä ne aloittivat tuhatpäisinä parvina pitkän muuttomatkansa loppuosuuden kohti pohjoista.

Tapahtuman ydintä olivat jooga, luonnossa liikkuminen ja lintujen bongaus.

– Tutkimusten mukaan lintujen katseleminen lieventää stressiä, masennusta ja ahdistusta. Mitä enemmän lintuja havaitsee, sitä parempi. Myös luonnossa liikkumisella on monia työhyvinvointia ja palautumista lisääviä vaikutuksia, kertoi Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta.

Raumalainen joogaopettaja Seppo Kuusisto ohjasi matkalla joogahetkiä, jotka yhdistivät kehon ja mielen hyvinvointia.

Bongailu alkoi jo some-ryhmässä

Viron Haapsalussa lintujen kevätmuuttoaikaan toteutettuun tapahtumaan valmistauduttiin jo etukäteen Facebookissa: osallistujat bongasivat ja tunnistivat lintuja ja kertoivat havainnoistaan 100 lintulajia Pro -ryhmässä. Moni alkoikin ulkoillessaan katsella ja kuunnella lintuja eri tavoin kuin ennen ja lisäsi myös liikuntaansa.

Tapahtuman järjestäjät tekivät ryhmässä kyselyn, lisäsikö lintujen bongailu liikuntaa.

– Tulos oli huima, sillä 88 prosentilla vastanneista liikkuminen oli lisääntynyt ja osa oli lisännyt kertoja 2–3 kertaa viikossa, kertoo BirdLifen lintuopas ja sopimusala-asiamies Petri Varjonen Pron Turun aluetoimistosta.

Etelän harvinaisuuksia kiikareissa

Haapsalussa muutaman hengen joukkueet kisailivat kahdella luontokierroksella lintujen tunnistamisessa: kaksi parhainta ryhmää bongasi 50 lintulajia.

Pron asiamiehen Petri Varjosen mukaan tapahtuma oli menestys..

– Into kasvoi jo linturyhmässä ja kun pääsimme aurinkoisen keväiseen luontoon, se oli mieleenpainuva elämys.

Lauantain päiväretkellä kansallispuistossa tehtiin lintuhavaintoja upeassa säässä.

– Osallistujat rankkasivat mielenkiintoisimmiksi kattohaikaran, keltavästäräkin ja kaulushaikaran. Itselleni hienoin havainto oli heinäkurppa, kertoo Varjonen.

Varjosen mukaan osallistujilta on tullut paljon myönteistä palautetta.

– Moni on kokenut, että tämä uudenlainen konkreettinen tapa tuottaa hyvinvointia osui nappiin ja auttaa jaksamaan. He myös kehuivat, miten mukavaa porukkaa matkassa oli ja että oli ilahduttavaa tutustua muihin prolaisiin.

”En osaa sanoin, en kuvin kiittää teitä mielettömän upeasta lintubongausreissusta. Onnistuitte suurenmoisesti. Mieli ja sielu voivat nyt paljon paljon paremmin” kirjoitti eräs osallistuja ja kiteytti monen mukana olleen tunnelmat.

Tapahtumalle on jo toivottu jatkoa ja moni kysynyt missä päin ensi vuonna bongaillaan.

Varjosen mielestä on turhaa odottaa kauas ensi vuoteen.

– Tehkää tekin samoin. Ulkoilkaa ja nauttikaa keväästä!