Mistä mun vaatteet tulee? | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/ Kuva muusikko Nikke Ankarasta: Suvi-Tuuli Kankaanpää

Kenenkään ei pitäisi kuolla siksi, että me saamme ostaa halpoja vaatteita. Rana Plazan vaatetehtaan sortuminen Bangladeshissa neljä vuotta sitten herätti monet kysymään, mistä vaatteemme tulevat.

– Aina kun ostaa halvan vaatteen, kannattaisi miettiä, millä keinolla hinta on painettu alas. Maksetaanko vaatteen tekijälle elämiseen riittävää palkkaa, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Malisen mukaan palkkataso Kiinassa on noussut ja sieltä tulee nyt suomalaiskauppoihin keskihintaisia vaatteita, mutta halpamarketin neljän euron t-paita on todennäköisesti tuotettu muualla.

Siksi Ammattiliitto Pro osallistuu Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskuksen SASKin projektiin Myanmarissa, jossa parannetaan muun muassa tekstiilityöläisten asemaa.

– Projektia suunnitellaan nyt ja toiminta alkaa loppuvuonna, kertoo puheenjohtaja Malinen.

Vaatevallankumous kysyy alkuperästä

Vaatevallankumous, kansainvälisesti Fashion Revolution Day, kampanjoi vastuullisen vaateteollisuuden puolesta. Vallankumouspäivänä ihmiset eri puolilla maailmaa näyttävät, että kuluttajat todella haluavat vaateteollisuudelta lisää vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä. Kysymys vaateteollisuudelle onkin Who made my clothes? Kuka teki vaatteemme?

Vaatevallankumoukseen toi Suomeen vastuullisuusviestintää tekevä Heidi Korva.

– Tämä on tapa murahtaa yrityksille, että me haluamme lisää tietoa vaatteidemme alkuperästä ja vaadimme, että varmistatte tuotantoketjun reiluuden kaikille osapuolille, toteaa Korva.

Näin helposti osallistut

1) Pue jokin vaate päällesi NURINPÄIN, ota itsestäsi kuva ja jaa se Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa. Lisää kuvaan hashtagit #whomademyclothes ja #vaatevallankumous. Lähetä kuva myös vaatteesi merkille ja kysy, kuka heidän vaatteensa tekee. Voit tulostaa tästä itsellesi Who Made My Clothes -kyltin.

2) Kulje vaikkapa paita nurin päin koko päivä ja kerro kaikille ihmettelijöille, että osallistut Vaatevallankumoukseen.

3) Osallistu Vaatevallankumous-viikon tapahtumiin, joita järjestetään ympäri Suomea! Tapahtumat löydät tapahtumakalenterista.

Mistä vaatevallankumous lähti?

Rana Plaza -vaatetehdas Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa sortui 24. huhtikuuta 2013. Surmansa sai yhteensä 1 138 ihmistä ja yli 2 000 tehtaan työntekijää loukkaantui.

Pahin teollisuusturma vuosikymmeniin synnytti useita aloitteita vaatetehtaiden työntekijöiden olojen parantamiseksi. Teollisuusalojen ammattiliittojen maailmanjärjestön IndustriALL Globalin ja yksityisten palvelualojen maailmanliiton UNIn johdolla solmitun Bangladeshin vaatetehtaiden oloja parantavan palo- ja turvallisuussopimuksen Accordin on allekirjoittanut yli 150 vaateyhtiötä 20 eri maasta.

IndustriALL ja kansainvälinen Clean Clothes Campaign ja Suomen Puhtaat vaatteet -verkosto sen osana olivat aktiivisesti mukana, kun Bangladeshin hallituksen, vaatetus- ja tekstiililiittojen ja työnantajien kesken päätös korvausrahastosta tehdasturman uhreille. Puhtaat vaatteet -verkosto käynnisti vetoomuskampanjan, jotta Rana Plaza -tehtaassa vaatteita valmistuttaneet yritykset maksaisivat rahastoon korvauksia.

Lue lisää Vaatevallankumouksesta nettisivuiltaja Facebookista.

Lue myös:

Jukka Pääkkösen blogi 26.4.2016: Salailua tarjoushintaan