Nälkäpäivä nappasi Pron sivut mukaan verkkokeräykseen | Ammattiliitto Pro

Nälkäpäivä nappasi Pron sivut mukaan verkkokeräykseen

24.9.2020 klo 10:20

Pron verkkosivuilla kävijä törmää kahden päivän ajan Punaisen ristin verkkokeräykseen. Nälkäpäivä kerää varoja, jotta Punainen Risti pystyy jakamaan eteläisen Afrikan perheille ruoka-avustuksia ja torjumaan koronaa.

Pro Uutiset

Pro on mukana Punaisen Ristin #SPRTakeover-kampanjassa Nälkäpäivän ajan 24.–26. syyskuuta.
Tänään käynnistyvä Nälkäpäivä-tempaus kerää varoja eteläiseen Afrikkaan, jossa jopa 45 miljoonaa ihmistä kärsii ruoan puutteesta 13 maan alueella. Nälkäkriisin taustalla on muuttuva ilmasto.

Apua koronan torjumiseen

Nälkäpäivänä kerättyjen varojen avulla Punainen Risti torjuu myös koronavirusta ja lievittää sen vaikutuksia Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa.  Koronapandemiassa kiireellistä apua tarvitsevat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset, joiden vaara sairastua on suurempi esimerkiksi tiedon puutteen, huonon hygienian ja rajoitetun terveydenhuoltoon pääsyn vuoksi.

– Korona on vaikuttanut meidän kaikkien elämään, mutta Jemenissä vaikutukset ovat äärimmäisen vakavia. Maassa on meneillään maailman pahin humanitaarinen kriisi eikä ihmisillä ole pääsyä hoitoon, sillä vain alle puolet maan terveyspalveluista on käytössä. Hoitokeskuksen avaaminen on erittäin tärkeää, jotta ihmiset selviytyvät mahdollisesta koronan toisesta aallosta näissä äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa, kertoo katastrofiavun päällikkö Tiina Saarikoski Suomen Punaisesta Rististä.

Apua kotimaassa koronakriisissä ja tulipaloissa

Suomessa Nälkäpäivään lahjoitetuilla varoilla autetaan tulipalon uhreja ja ylläpidetään valmiutta auttaa onnettomuuksissa. Vuonna 2019 Punainen Risti auttoi 149 tulipalotapauksen uhreja ympäri Suomen.

Koronakriisissä Punainen Risti antaa ruoka-apua ja asiointiapua riskiryhmiin kuuluville. Henkisen tuen ja ystävätoiminnan vapaaehtoiset puolestaan lievittävät yksinäisyyttä ja ahdistusta etäyhteyksien välityksellä.

Mikä on #SPRTakeover?

Pron verkkosivuille tulijat törmäävät heti Punaisen Ristin Nälkäpäivä-ilmoitukseen, josta pääsee osallistumaan keräykseen digitaalisen keräyslippaan kautta. Vierailija voi tehdä lahjoituksen tai jatkaa helposti sivustolle.