Neljä vuotta löysässä hirressä | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Sen piti olla ihan tavallinen työvuoro Vuosaaren satamassa 2012. Roro-alukseen lastattiin kontteja ja työnjohtaja ohjeisti tiiminsä kiinnittämään päällekkäin lastatuista konteista ylempää. Työparista toinen nappasi aluksen tikkaat ja toinen kiipesi niille heittämään kettinkiä kontin yli. Samalla tikkaat, joista puuttui liukueste, lähtivät liukuun märällä kannella, eivätkä työkaverin voimat riittäneet estämään niiden kaatumista. Työntekijä putosi puolentoista metrin matkan kannelle, ja siinä rytäkässä hänen kätensä vahingoittui leikkauskuntoon.

Sadan metrin päässä ramppikopissa oli työnjohtaja, ja yli puolen kilometrin päässä sijaitsi vuoropäällikkö Robert Karlssonin työpiste. Hän joutui syytteeseen tapaturmasta.

Esimiehellä on muiden vastuidensa lisäksi vastuu alaistensa työturvallisuudesta. Karlssonia syytettiin muun muassa puutteellisesta ohjeistuksesta ja työntekijän perehdytyksen laiminlyönneistä.

Työturvallisuusrikoksesta jää merkintä

– Kyllä se syytös painoi mieltä,  Robert Karlsson kertoo.

Hankalaksi olisi mennyt ilman liittoa, Karlsson pohtii. Mistä olisivat ilmestyneet rahat lakimiehen palkkaamiseen? Entä mistä olisi löydetty työturvallisuuteen perehtynyt lakimies?

– Olen onneksi aina ollut liiton jäsen, eikä tarvinnut jäädä asian kanssa yksin.  Liiton jäsenenä voin jättää huolehtimisen Pron lakiosastolle, hän toteaa.

Aikaa kului ja aluehallintovirasto teki lisätutkimuspyyntöjä. Syyttäjä vaihtui jutun kuluessa, eikä tuntunut tietävän työpaikan olosuhteista.

Vuonna 2013 Karlsson irtisanottiin ahtausalan yrityksen yt-neuvotteluissa parinkymmenen työvuoden jälkeen, ja hän joutui miettimään tulevaisuutta uudelleen.

– Tuomio olisi ollut huono juttu ja sulkenut monta ovea, Karlsson sanoo.

Työturvallisuusrikoksesta voidaan tuomita sakkoihin. Merkintä sakkorekisterissä voi olla haitaksi odottamattomissakin tilanteissa.

– Olin aikonut hakea järjestysmieskurssille, mutta selvisi, että jos tuomio tulee, poliisipiiri voi ottaa pois järjestysmiesluvan, Karlsson huomauttaa.

Syyttäjä luopui syytteistä kokonaan

Käräjäoikeuden pääkäsittelyssä syyttäjä luopui syytteestä kokonaan lokakuussa 2016, kun Karlsson ja Pron lakimies Tero Peltonen olivat vastanneet syytteeseen.

Vuoropäällikkö ei ollut lyönyt laimin tehtäviään eikä ollut vastuussa perehdytyksestä.

– Itse tiesin, että tapauksessa ei ole laiminlyöntiä eikä ketään pakotettu tekemään väärin. Elin monta vuotta löysässä hirressä, kun ei tiennyt mikä on lopputulos, vuoropäällikkönä työskennellyt Karlsson toteaa.

Hän kannustaa esimiehiä ottamaan selvää vastuistaan työturvallisuuden parantamiseksi.

–Pidän tätä pitkää prosessia yhteiskunnan rahanhaaskauksena.

Lakimies Tero Peltonen on tyytyväinen siihen, että syytteet hylättiin kokonaan.

– Monesti työturvallisuustapauksissa työpaikalta löytyy jotain muuta, jonka takia tapaturma luetaan kuitenkin esimiehen syyksi.

Joskus työnantaja tarjoaa työtapaturman selvittelyyn esimiehen avuksi lakimiestä, mikä on muuten myönteistä, mutta siitä voi aiheutua veroseuraamuksia.  Jos verottaja lukee esimerkiksi 25 000 euron lakimiehen palkkion palkkaa vastaavaksi veronalaiseksi eduksi syytetylle, voi käydä niin, että häviää jutun ja joutuu maksamaan verot 25 000 eurosta lisäprosentin mukaan.

Miten parantaa turvallisuutta?

Jos esimies havaitsee alaistensa käyttämässä laitteessa työturvallisuutta uhkaavan vian, eikä hänellä ole valtuuksia itse poistaa sitä, hänen täytyy heti ilmoittaa siitä kirjallisesti omalle esimiehelleen. Näin vastuu siirtyy ylemmälle portaalle. Puutteesta täytyy kertoa myös työsuojeluvaltuutetulle.

Jos toimihenkilölle tai hänen alaiselleen sattuu työtapaturma, siitä kannattaa heti ilmoittaa Pron lakiyksikköön.

– Näin varmistetaan, että jo asian tutkinnassa kiinnitetään huomiota oikeisiin asioihin. Työturvallisuusasiat kuuluvat liiton oikeusavun piiriin, Tero Peltonen toteaa.

Oikeusapupäätöksen saaneen jäsenen ei tarvitse maksaa euroakaan mahdollisia oikeudenkäyntikuluja. Oikeusapua voi pyytää heti prosessin alkuvaiheessa, ja liiton lakimies auttaa jäsentä koko jutun käsittelyn ajan.

Tapauksesta kerrottiin 2014: