Paras työasento on se seuraava asento | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Pro Uutiset / Juttu: Tiina Pelkonen, julkaistu Pro-lehdessä 2016, lähde: www.ttl.fi/seisovalilla

Istuminen työssä ja työmatkoilla on osoitettu niin haitalliseksi terveydelle, että edes raskas liikunta kuten parin tunnin juoksulenkki vapaa-ajalla ei pyyhi pois sen riskejä.

Sen sijaan tosi hyvä juttu on esimerkiksi nousta tuolista ylös puolen tunnin välein. Siitä kiittävät verisuonet ja sokeriaineenvaihdunta.

Jos taas seisoo koko päivän, voi alkaa kärsiä selkäkivuista ja jalkojen turvotuksesta, varsinkin jos lihaskunto on huono. Lyhyt kävely vähentää turvotusta, ja alaselkäkivut helpottavat, jos seisomisen ohessa voi halutessaan istua.

Kaikki vaihtelu työasennoissa on siis hyväksi. Fiksu ratkaisu olisi hankkia korkeussäädettävä sähköpöytä sekä kaksi istuinta: normaali toimistotuoli sekä vaikkapa satulatuoli, joka mahdollistaa puoli-seisovan asennon. Tällöin päivässä olisi jo kolme työasentoa, kun seisominenkin lasketaan. Seisomatyöpisteistä on valmistumassa lähivuosina hurjasti lisää tutkimustietoa.

Istumisen riskejä

Tuoliin jumittuminen lisää ainakin sydän- ja verisuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen riskejä. Sen lisäksi istuminen:

  1. Passivoi suuria lihasryhmiä eikä polta rasvaa. Sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta kärsivät.

  2. Rappeuttaa tuki- ja liikuntaelimistöä: Koska istuminen passivoi selkälihaksia, kuorma siirtyy välilevyille ja nivelsiteille.

  3. Lyhentää etureisien lihaksia ja venyttää takareisien lihaksia. Se vetää asentoa kumaraan seistessä ja kävellessä.

  4. Vaikeuttaa lantion ja alaraajojen aineenvaihduntaa. Sillä voi olla yhteys siittiöiden laadun huonontumiseen sekä paksusuolen syöpään.).