Pro edistää työturvallisuutta Turvallisuuskumppani -yhteistyössä | Ammattiliitto Pro

Pro edistää työturvallisuutta Turvallisuuskumppani -yhteistyössä

13.6.2018 klo 07:50

Ammattiliitto Pro osallistuu työturvallisuuden kehittämiseen osana Turvallisuuskumppani -yhteistyötä.  – Turvallisuus työpaikoilla on meidän kaikkien yhteinen asia. Työturvallisuus on työkaverista välittämistä ja omasta turvallisuudesta vastaamista, muistuttaa Pron Reinikainen.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro on mukana yhteistyössä, jossa kehitetään ja nostetaan esiin turvallisuuskulttuurin ja -osaamisen merkitystä etenkin ammatillisessa koulutuksessa. Turvallisuuskumppani -yhteistyö pyrkii korostamaan etenkin yhteistyön merkitystä turvallisuusosaamisen kehittämisessä.

– Turvallisuus työpaikoilla on meidän kaikkien yhteinen asia. Työturvallisuus on työkaverista välittämistä ja omasta turvallisuudesta vastaamista, korostaa kemian sopimusalavastaava Taru Reinikainen Prosta.

Turvallisuuskumppanit painottavat turvallisuusosaamisen roolia osana ammattitaitoa sekä käytännön työtehtävissä. Yhteistyön tavoitteina onkin lisätä oppilaitosten ja yritysten yhteistyötä turvallisuusosaamisen saralla, kehittää turvallisuuskulttuuria oppilaitoksissa sekä yhdistää turvallisuusosaaminen osaksi opetussuunnitelmia ja tutkintoja. Turvallisuuskumppanit painottavat myös yhdessä oppimista: on tärkeää jakaa, hyödyntää ja tehdä näkyväksi hyviä käytäntöjä.

Työturvallisuutta voi harjoitella mobiilisti

Työturvallisuutta on aktiivisesti edistetty kevään mittaan myös usein kilpailuin ja tapahtumin. Esimerkiksi turvallisuusosaamisen parhaita käytäntöjä arvioivan kilpailun voittajaksi paljastui maanantaina 11. kesäkuuta AEL:n työturvallisuuskoulutuksen malli kiertotaloustoimijoille.

AEL:n voitokas malli osoittaa, että työturvallisuutta voi edistää nykyaikaisin ja innovatiivisin keinoin. Malli perustuu siihen, että opiskelija suorittaa itsenäisesti työturvallisuusrasteja, tekee harjoitustehtäviä sekä hyödyntää oppimateriaaleja mobiililaitteella. Kun opiskelija on harjoitellut tarpeeksi, työturvallisuus mitataan käytännön kokeella virtuaalisessa työympäristössä.

– Nuorten turvallisuusosaaminen ja -ajattelu on perusosaamista, joka tulee olla meillä kaikilla sisäistettynä, toteaa Reinikainen.

Turvallisuustehtäviä ratkotaan Suomi Areenalla

Turvallisuusosaamisen kysymyksiin etsitään vastausta myös SuomiAreenalla Turvallisuustehtävä -kisassa, torstaina 19. heinäkuuta kello 13.00-14.00. Paikkana on Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistokatu 14, Pori. Porin Kansalaistorin osastolla 7 voi päästä myös itse mukaan ratkaisemaan turvallisuustehtäviä.

Turvallisuuskumppani -yhteistyössä mukana ovat Opetushallitus, Työturvallisuuskeskus sekä kemianteollisuuden Responsible Care -vastuullisuusohjelmassa mukava olevat yritykset ja järjestöt: Kemianteollisuus ry, Ammattiliitto Pro ry, Teollisuusliitto ry sekä Ylemmät toimihenkilöt YTN ry.