Pro vaatii vaateteollisuuden tuotantoketjuihin avoimuutta EU-komissiolta | Ammattiliitto Pro

Pro vaatii vaateteollisuuden tuotantoketjuihin avoimuutta EU-komissiolta

27.4.2017 klo 17:06

Pro on yli 40 muun eurooppalaisen ammattiliiton ja kansalaisjärjestön mukana avoimessa kirjeessä Euroopan komissiolle, jossa vaaditaan EU:n toimia vaatetusteollisuuden globaalien tuotantoketjujen avoimuuden lisäämiseksi.

Pro Uutiset/kuva Rahul Jainin dokumenttielokuvasta Machines

Huonot työolosuhteet ja työntekijöiden oikeuksien loukkaaminen ovat arkipäivää vaateteollisuuden tuotantoketjuissa kehittyvissä maissa. Neljä vuotta sitten, 24.4.2013 Bangladeshissa sortui Rana Plaza tehdasrakennus aiheuttaen yli tuhat kuolonuhria ja arviolta 2 500 loukkaantunutta.

– Tämä katastrofi oli suurin, mutta ei ainoa eikä viimeisin, jonka kansainvälinen vaateteollisuuden valmistusketjun heikoin lenkki on kokenut. Vahvin lenkki, länsimaiset merkkivaatteiden valmistuttajat ja monikansalliset kaupan jättiläiset jatkavat toimintaansa kuten ennenkin, toteaa Pron tekstiili- ja muotialan sopimusalavastaava Iris Schiewek.

Tilanteeseen ovat syynä vaatimukset tuottaa vaatteita yhä halvemmalla ja yhä nopeammilla muotijaksoilla. Ketjun heikoimmat lenkit, kehitysmaissa toimivat yritykset, eivät panosta edes rakennusten turvallisuuteen puhumattakaan työsuojelun muista vaatimuksista tai elämiseen riittävän palkan maksamisesta työntekijöille. Yhä nopeammat tuotantosyklit pakottavat yritykset ja työntekijät jatkuvaan ylityökierteeseen, usein lähes pakkotyömaisiin olosuhteisiin.

Lainrikkoja pääsee vähällä

Oikeus kunnon työhön on ihmisoikeus ja hyviin käytäntöihin löytyy ohjeita.  YK on tehnyt  periaatteet liike-elämälle ihmisoikeuksien noudattamisesta ja OECD laatinut ohjeet vaatetus- ja kenkäteollisuuden vastuullisista tuotantoketjuista.

– Näissä ohjeissa ensisijainen vastuu jää yritykselle, mutta ilman sanktioita, huomauttaa Schiewek.

Monet EU:n jäsenmaat, kuten Hollanti, Saksa ja Ranska työstävät aloitteita, joilla suuryritysten johdolta vaaditaan tiukempaa vastuuta.

Avoimessa kirjeessä vaaditaan, että EU:n komissio vaatii yrityksiä julkaisemaan säännöllisesti osoitteet ja kontaktitiedot kaikista niiden käyttämistä tuotanto- ja jalostustoimipisteistään koko tuotantoketjussa.

– Avoimuuden lisääminen on askel siihen suuntaan, että yritykset kantavat aidosti vastuunsa tuotantoketjujensa ihmisoikeusvelvoitteista, toteaa kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Prosta.

Kansalaisjärjestöt eivät ole ainoita huolestuneita. Euroopan komissio lupasi esittää EU:n laajuista lippulaivahanketta Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksen jälkeen. Komissio ei kuitenkaan ole onnistunut tehtävässä, ja nyt myös Euroopan parlamentti haluaa kannustaa komissiota esittämään lainsäädäntöä asiasta.