Raskaussyrjintään nollatoleranssi | Ammattiliitto Pro

Raskaussyrjintään nollatoleranssi

2.10.2017 klo 09:05

Miten raskaussyrjintä näkyy ja vaikuttaa yksityissektorin työelämässä? Juristi, tasa-arvoasiantuntija ja odottaja kertovat, mitä töissä tapahtuu.

Pro Uutiset

Näkyvintä ja tavallisinta raskaussyrjintää on töiden päättyminen. Määräaikaisuus ei jatku, työsuhde puretaan koeajalla tai odottaja valikoituu yt-neuvotteluissa irtisanottavaksi sen jälkeen, kun työnantaja on saanut tietää raskaudesta.

Lain mukaan raskaussyrjintää on myös se, että odottajan työolot tai työjärjestelyt muuttuvat aiempaa huonommiksi ja verrattuna muihin.

– Odottajalta voi esimerkiksi luvattu ylennys jäädä saamatta, tai vaativammat ja matkustelua edellyttävät työt tai mielenkiintoinen koulutusmahdollisuus annetaankin kollegalle sen jälkeen, kun raskaus tulee työnantajan tietoon, kertoo juristi Päivi Vanninen Ammattiliitto Prosta.

Kerroitko raskaudesta vain kahvihuoneessa?

Laki kieltää työntekijän syrjinnän raskauden tai perhetilanteen perusteella. Siitä huolimatta on edelleen tavallista, että tieto työntekijän raskaudesta vaikuttaa työsuhteeseen.

Oikeuteen asti päätyvissä tapauksissa käsitellään yleensä työsuhteen päättymistä. Silloin voidaan joutua selvittelemään hetkeä, jolloin raskaus on tullut työnantajan tietoon ja vaikuttanut lainvastaisesti esimerkiksi irtisanottavaksi joutumiseen.

– Sen lisäksi, että kertoo perheenlisäyksestä esimiehelle henkilökohtaisesti, suosittelen lähettämään myös sähköpostin, joka jää talteen, jos myöhemmin kiistellään siitä, oliko raskaus myös työnantajan tiedossa, vinkkaa juristi Vanninen.

Ura tyssää kolmekymppisenä, paitsi miehen

Raskaussyrjintä vaikuttaa monin eri tavoin naisten urasuunnitelmiin, perhevapaiden tasapuoliseen jakamiseen sekä nuorten aikuisten ajatuksiin perheen perustamisesta.

– Ammattiliitto Pron naispuoliset jäsenet kokevat miehiä useammin, että työpaikalla ihmisiä suositaan ja syrjitään, kertoo tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Prosta.

Pron tutkimuksissa on myös nähtävissä, että naisten urakehitys pysähtyy kolmekymppisenä juuri ruuhkavuosien alkuun.

– Naiset myös pitävät enemmän perhevapaita, kun taas samanikäiset miehet pääsevät tositoimiin työelämässä ja sitä kautta urallaan eteenpäin, Lehtoranta toteaa.

Fiksun työnantajan asenne on asiallinen

Tasa-arvovaltuutettu käynnistää lokakuun alussa kampanjan raskaussyrjintää vastaan.

Raskaussyrjintä ei ole leikin asia” -kampanjamateriaaleista löytyy neuvoja, miten fiksu työnantaja toimii rekrytointitilanteessa, työntekijän kertoessa raskaudesta tai palatessa perhevapaalta. Kampanjan sivut ovat osoitteessa www.raskaussyrjinta.fi .

Materiaali on valitettavasti tarpeellinen.  Pro törmäsi ikävään esimerkkiin siitä, mitä odottajan kohtelu voi työpaikalla olla:

Odottajan tarina:
”Missään vaiheessa esimies ei kysynyt, miten voit. ”

"Aloitin innostuneena uudessa, määräaikaisessa markkinoinnin ja viestinnän työpaikassa, joka vaikutti kaikin puolin minulle sopivalta. Työuraa on takana reippaasti yli 10 vuoden verran eri työnantajien palveluksessa, joten tiedän, mitä haluan ja osaan.

Huomasin nopeasti, että johtaminen pienessä yksikössämme oli erilaista kuin mihin olin tottunut. Minut palkattiin itsenäisen asiantuntijan rooliin, mutta oman työtehtäväni lopullinen päätösvalta oli kuitenkin aina jollain muulla. Vain siinä tapauksessa, että jokin meni vikaan, vastuu oli minun. Oli myös ilmeisesti tavallista, että esimies kohteli uusia työntekijöitä ikävästi ja kuulin, että koeajalla irtisanoutuneita oli lähihistoriassa.

Oman koeajan jälkeen huomasin, että olen raskaana. Esimies ei ottanut uutista hyvällä vastaan. ”Oletko miettinyt, onko tämä sinusta reilua kollegoitasi kohtaan”, hän tokaisi onnittelujen sijaan.
Tämän jälkeen sain kuulla tekeväni lähestulkoon kaiken väärin; tapani ilmaista asioita, vastata puhelimeen tai toimia palaverissa olivat kaikki jotenkin huonoja tai virheellisiä.
Pomon mielestä ideani olivat toteuttamiskelvottomia, tai ne on vähintäänkin toteutettu väärin. Vaikka tiettyjen kokonaisuuksien myynti oli prosentuaalisesti kasvanut huomattavasti, oli niidenkin eteen tehty työ väärin toteutettu. Kiitosta ei tullut mistään, vaikka tuloksia tuli.

Kollegat onneksi suhtautuivat raskausuutisiin hyvin.

Raskausoireet ovat olleet sekä fyysisesti että henkisesti raskaita. Lääkäri suositteli pysymään mahdollisuuksien mukaan levossa ja pyrkimään tekemään töitä etänä, jos en halua kokonaan sairaslomalle. Tähän esimies suostui pitkin hampain. Missään vaiheessa työkuormaani ei vähennetty, vaikka välillä olen ollut sairaana ja raskausoireiden takia poissa.  Esimies päinvastoin paheksui sairauspäiviä ja epäili niiden tarpeellisuutta, sekä uteli terveyshistoriaani. Missään vaiheessa hän ei kysynyt, miten minä tai vauva voimme.

Jossain vaiheessa minua lakattiin kutsumasta kokouksiin, jossa käsiteltiin paitsi yleisiä asioita, myös työni kannalta oleellista tietoa. ”Tässä on niin vähän aikaa enää jäljellä”, oli perustelu. Työn vaatimustasoa ei silti laskettu, joten jouduin käytännössä hakemaan tiedon joka tapauksessa käsiini jollain tapaa.

Toisen ihmisen huono kohtelu ihmetyttää kaikista eniten, moni asia tuntuu suorastaan epätodelliselta. Esimiehen käytöksellä on suuri vaikutus paitsi työntekijän hyvinvointiin, myös työpanokseen. Tottakai se vaikuttaa.
Jos asian olisi halunnut hoitaa fiksusti, olisi työtaakkaa kevennetty olon mukaan, jolloin työssäjaksaminen olisi parantunut.

En tiedä vielä, mitä teen äitiysloman jälkeen, sillä työsopimukseni päättyy ennen kuin olen palaamassa takaisin työelämään. Sen tiedän, että pyrin kaikin keinoin löytämään esimiehen, joka arvostaa työntekijöitä ja heidän työpanostaan, ja muistaa kiittää heitä myös hyvistä tuloksista."

Pro on vienyt perhevapaisiin liittyviä tapauksia oikeuteen:

24.11.2015 Perhevapaalaisen syrjiminen irtisanomistilanteessa koitui työnantajalle kalliiksi

16.2.2015 Oikeus voitti - liiton avulla

.