STTK: Perhevapaauudistuksessa on kyse myös miesten tasa-arvosta | Ammattiliitto Pro

STTK: Perhevapaauudistuksessa on kyse myös miesten tasa-arvosta

19.11.2019 klo 11:31

Perhevapaauudistusta valmistellaan kolmikantaisessa työryhmässä. Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on muun muassa se, että perhevapaat ja hoitovastuu jakautuvat perheissä tasaisesti molempien vanhempien kesken ja että sekä yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä vahvistuvat.

Lähde: STTK tiedote 19.11.2019

Uudistuksen yhteydessä on tuotu esiin erityisesti naisten työmarkkina-aseman vahvistamista. Suomessa naiset pitävätkin valtaosan perhevapaista.

- Tämä vaikuttaa heikentävästi naisten ura- ja ansiokehitykseen sekä lopulta eläkkeen tasoon, STTK:n johtaja Katarina Murto korostaa.

Tänään vietetään kansainvälistä miesten päivää. Myös isillä on oltava tasa-arvoinen oikeus ja käytännössä mahdollisuus tasa-arvoisten perhevapaiden pitämiseen.

- Viime vuonna isät pitivät kymmenen prosenttia vanhempainvapaista ja vain noin seitsemän prosenttia kotihoidontuen saajista oli miehiä. Luvut ovat marginaalisia. Isien pieni osuus johtuu ennen kaikkea yhteiskunnan ja työelämän asenteista, mutta myös nykyisestä epätasa-arvoisesta perhevapaajärjestelmästä, Murto toteaa.

Miesten tasa-arvoisten oikeuksien toteutuminen edellyttää isien perhevapaisiin liittyvien kiintiöiden nostamista.

- Tarvitaan myös perheystävällisyyttä aidosti korostava asennemuutos työelämässä ja työpaikoilla. Isiä on kannustettava ja heille annettava mahdollisuus pitää perhevapaita. Perhevapaajärjestelmää uudistettaessa on lisättävä joustavuutta ja mahdollistettava muun muassa vapaaehtoisen osa-aikatyön laajempi käyttö pikkulapsivaiheessa. Tällöin molemmat vanhemmat voivat paremmin yhdistää työn ja perheen, minkä tulee olla mahdollista tasa-arvoisesti molemmille vanhemmille.

Mikä miestenpäivä?

Miestenpäivän juhlinnan tavoitteena on kiinnittää huomiota miesten ja poikien terveyteen, sukupuolten välisten suhteiden parantamiseen, sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ja myönteisten miesroolimallien korostamiseen vastapainoksi tiedotusvälineiden tarjoamille usein kielteisille mieskuville, jotka saattavat lannistaa poikia ja miehiä tuottamasta positiivista panosta läheisiin ja yhteiskuntaan.