Suomessa sattui 127 000 työtapaturmaa vuonna 2015 | Ammattiliitto Pro

Suomessa sattui 127 000 työtapaturmaa vuonna 2015

30.11.2017 klo 10:40

Noin viisi prosenttia työssäkävijöistä joutui työtapaturman uhriksi vuonna 2015. Työtapaturmien määrä kasvoi vuodesta 2014. Usein tapaturmien määrä nousee, kun taloudellisen toiminnan määrä ja työllisyys kasvavat.

Pro Uutiset/Tilastokeskus

Suomessa sattui yhteensä hieman yli 127 000 työtapaturmaa vuonna 2015. Palkansaajille näistä sattui noin 117 000. Yrittäjille ja maatalousyrittäjille sattui noin 10 700.

Lähes 107 000 tapausta eli suurin osa tapaturmista tapahtui työpaikoilla tai työliikenteessä. Noin 21 000 työtapaturmaa sattui työmatkoilla. Lukumäärissä ovat mukana myös sellaiset lievät työtapaturmatapaukset, joista aiheutui alle neljän päivän työkyvyttömyys ja joista vakuutusyhtiöt maksoivat ainoastaan sairaskulujen korvauksia.

Työtapaturmien määrä kasvoi hieman vuonna 2015. Vuonna 2014 sattui hieman alle 127 000 työtapaturmaa, vuonna 2013 vastaava luku oli noin 135 000.

Suomalaisista noin 2,5 miljoonaa käy työssä, joten työtapaturma sattui noin 5 prosentille työssäkävijöistä.

51 menetti henkensä työn ääressä

Vuonna 2015 työpaikalla tai työmatkalla henkensä menetti yhteensä 51 henkilöä. Näistä palkansaajien kuolemaan johtaneita työpaikkatapaturmia oli 27, maatalousyrittäjien 5 ja muiden yrittäjien 3.

Työmatkalla sattui yhteensä 16 kuolemaan johtanutta tapaturmaa, joista 13 palkansaajille ja kolme yrittäjille.

Työkuolemien määrä kasvoi selvästi edellisestä vuodesta, sillä vuonna 2014 työpaikalla tai työmatkalla menehtyi yhteensä 45 henkilöä.

Kaikista kuolemaan johtaneen työtapaturman uhreista 40 oli palkansaajia, 5 maatalousyrittäjiä ja 6 muita yrittäjiä.