Suomi neljäs Euroopan ihmisoikeuskartalla | Ammattiliitto Pro

Suomi neljäs Euroopan ihmisoikeuskartalla

17.5.2019 klo 08:41

– Työelämän syrjintäkielto, joka aiemmin koski vain naisia ja miehiä, koskee nykyisin myös syrjintää sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella, muistuttaa tasa-arvoasiantuntija Lehtoranta Prosta. Suomi paransi sijoitustaan viime vuodesta yhdessä sijalla.

Pro Uutiset

Lesbojen, homojen, biseksuaalien ja transihmisten oikeudet on laitettu kartalle. ILGA-Euroopan raportissa vertaillaan, miten eri Euroopan valtioiden lainsäädännössä ja viranomaistoiminnassa kohdellaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä.

Suomi sijoittui vertailussa neljännelle sijalle eurooppalainen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajavien järjestöjen kattojärjestön vertailussa. Kuitenkin vain 69 prosenttia ILGA-Euroopan edellyttämistä toimista ihmisoikeuksien takaamiseksi toteutuu Suomessa. Edellisvuonna Suomi oli jaetulla 5. sijalla ja prosenttiluku oli 73.

Parhaiten pärjäsi Malta (90 %) jo neljättä vuotta peräkkäin. Myös Belgia  (73 %) ja Luxemburg (70 %) sijoittuivat Suomea paremmin.

Miksi Suomi oli neljäs?

Suomen sijoitusta nosti edellisvuoden tapaan tasa-arvoinen avioliittolaki, joka tuli voimaan maaliskuussa 2017. Vielä helmikuussa 2017 eduskunta äänesti alas lakia vastustavan kansalaisaloitteen.

Suomen sijoitusta alensivat ihmisoikeusloukkauksia sisältävä translaki ja intersukupuolisille vauvoille tehtävät kosmeettiset leikkaukset. ILGA-Eurooppa suosittelee Suomelle translain kokonaisuudistusta, intersukupuolisten kosmeettisen kirurgian kieltämistä ja kokonaisvaltaisen lhbti-politiikkaohjelman laatimista.

Syrjintä työelämässä on kielletty Suomessa

– Vuoden 2015 alusta voimaan tullut uusi tasa-arvolaki oli merkittävä uudistus, koska se laajensi työelämän syrjintäkiellon, joka aiemmin oli koskenut vain naisia ja miehiä, koskemaan syrjintää myös sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella, muistelee työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta.

Syrjintä seksuaalisen suuntautumisen perusteella on kielletty yhdenvertaisuuslaissa.

– On tärkeää huomioida, että myös häirintä on kielletty ja työnantajalla on velvollisuus puuttua häirintään siitä tiedon saatuaan, muistuttaa Lehtoranta.

Tasa-arvolain noudattamista valvovat tasa-arvovaltuutettu sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta.  Aluehallintovirasto AVI valvoo työelämän syrjintää seksuaalisen suuntautumisen perusteella.

Perjantaina 17.5. vietetään kansainvälistä homo-, bi- ja transfobian vastaista päivää.

Lue myös blogi Väkivallan vastainen sopimus vaakalaudalla homo- ja transfobian vuoksi.

Mitä termit tarkoittavat?
Sukupuoli-identiteetti: Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan kunkin omaa kokemusta sukupuolestaan.
Sukupuolen ilmaisu: Sukupuolen ilmaisulla tarkoitetaan sukupuolen tuomista esiin pukeutumisella, käytöksellä tai muulla vastaavalla tavalla.
Seksuaalinen suuntautuminen: Seksuaalisella suuntautumisella tarkoitetaan sitä, keihin ihminen tuntee vetovoimaa romanttisesti ja seksuaalisesti. Seksuaalisen suuntautumisen identiteettejä ovat muun muassa hetero, homo, lesbo ja bi.
LHBTI: L = Lesbot, H = Homot, B = Biseksuaalit, T = Transsukupuoliset ja I = Intersukupuoliset.