Suomi on homoille ja transihmisille Euroopan 7. paras maa | Ammattiliitto Pro

Suomi on homoille ja transihmisille Euroopan 7. paras maa

17.5.2017 klo 11:00

Hyvä sijoitus ei takaa, ettei syrjintää tapahtuisi. – On huolestuttavaa, että vain harva ottaa yhteyttä luottamusmieheen, ammattiliittoon tai syrjintäviranomaiseen kokemastaan syrjinnästä, sanoo Pron tasa-arvoasiantuntija Lehtoranta.

Pro Uutiset/kartta:www.ilga-europe.org

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet jakaantuvat edelleen Euroopassa rajusti. Suomi on parantanut sijoitustaan yhdellä prosentilla ja asettuu jaetulle seitsemännelle tilalle Tanskan kanssa toukokuussa 2017.
Suomen sijoitusta nostaa muun muassa maaliskuussa 2017 voimaan tullut tasa-arvoinen avioliittolaki.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kattojärjestö ILGA-Eurooppa julkaisi tänään vuosiraportin lesbojen, homojen, biseksuaalien ja transihmisten asemasta eri maissa. Järjestön kartassa kaikki Euroopan maat on pisteytetty sen mukaan, miten hyvin ne toteuttavat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.

Raportti löytyy osoitteesta www.rainbow-europe.org

Trans-ihmisten pakkosterilointi heikentää sijoitusta

Suomen merkittävin puute ovat transihmisten toteutumattomat ihmisoikeudet. Suomessa on edelleen voimassa translaki, joka edellyttää sukupuolen juridisen vahvistamisen ehtona lisääntymiskyvyttömyyttä. Nykyinen laki ei lähde itsemääräämisoikeudesta ja se on jäämässä yhä pahemmin jälkeen muun Euroopan lakien kehityssuunnasta.

Suositus: Lapselle oikeus molempiin vanhempiin

Järjestön raportti sisältää ensimmäistä kertaa myös suosituksia. ILGA-Europe suosittelee Suomelle, että lapsella olisi vanhempien sukupuolesta riippumaton oikeus molempiin vanhempiinsa syntymästään lähtien. Suomessa on tehty tätä koskeva kansalaisaloite äitiyslaista. Siinä ehdotetaan, että kahden äidin perheet voisivat tunnustaa vanhemmuuden jo neuvolassa kuten heteroperheet. Nykyisin toinen äideistä joutuu hakemaan perheensisäistä adoptiota oikeusteitse.

Suomea kehotetaan myös päivittämään laki sukupuolen vahvistamisesta siten, että se perustuisi itsemääräämisoikeuteen. Lisäksi Suomen tulisi laatia kansallinen LHBTI-toimintaohjelma.

Syrjintä työssä jää piiloon?

Suomessa syrjintää työelämässä valvovat työsuojeluviranomaiset. ESAVI:n mukaan vuonna 2016 eniten valvottiin terveydentilaan perustuvia syrjintätapauksia, 45 kertaa. Vain kahdessa asiakasaloitteisessa tarkastuksessa syrjintäperuste liittyi seksuaaliseen suuntautumiseen.

Ammattiliitto Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtorannan mukaan tämä ei kuitenkaan valitettavasti tarkoita sitä, että syrjintää ei tapahtuisi.

– On huolestuttavaa, että vain harva ottaa yhteyttä luottamusmieheen, ammattiliittoon tai syrjintäviranomaiseen kokemastaan syrjinnästä. Monet pelkäävät edelleen, että sillä on seurauksia tulevalle työuralle, Lehtoranta toteaa.

Linkki ILGA-Europen raporttiin

Linkki ESAVIn raporttiin syrjintäkiellon valvonnasta