Suomi viides Euroopan ihmisoikeuskartalla | Ammattiliitto Pro

Suomi viides Euroopan ihmisoikeuskartalla

17.5.2018 klo 10:30

– Työelämän syrjintäkielto, joka aiemmin koski vain naisia ja miehiä, koskee nykyisin myös syrjintää sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella, muistuttaa tasa-arvoasiantuntija Lehtoranta Prosta.

Pro Uutiset

Lesbojen, homojen, biseksuaalien ja transihmisten oikeudet on laitettu kartalle. ILGA-Euroopan raportissa vertaillaan, miten eri Euroopan valtioiden lainsäädännössä ja viranomaistoiminnassa kohdellaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä.

Suomi sijoittui vertailussa viidennelle sijalle eurooppalainen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajavien järjestöjen kattojärjestön vertailussa. Kuitenkin vain 73 prosenttia ILGA-Euroopan edellyttämistä toimista ihmisoikeuksien takaamiseksi toteutuu Suomessa. Edellisvuonna Suomi oli 7. sijalla ja prosenttiluku oli 68.

Parhaiten pärjäsi Malta (91 %) jo kolmatta vuotta peräkkäin. Myös Norja (78 %) ja Belgia (68 %) sekä Iso-Britannia (73 %) sijoittuivat Suomea paremmin.

Miksi Suomi oli viides?

Suomen sijoitusta nosti tasa-arvoinen avioliittolaki, joka tuli voimaan maaliskuussa 2017. Vielä helmikuussa 2017 eduskunta äänesti alas lakia vastustavan kansalaisaloitteen.

Suomen sijoitusta alensivat ihmisoikeusloukkauksia sisältävä translaki ja intersukupuolisille vauvoille tehtävät kosmeettiset leikkaukset. ILGA-Eurooppa suosittelee Suomelle translain kokonaisuudistusta, intersukupuolisten kosmeettisen kirurgian kieltämistä ja kokonaisvaltaisen lhbti-politiikkaohjelman laatimista.

Syrjintä työelämässä on kielletty Suomessa

– Vuoden 2015 alusta voimaan tullut uusi tasa-arvolaki oli merkittävä uudistus, koska se laajensi työelämän syrjintäkiellon, joka aiemmin oli koskenut vain naisia ja miehiä, koskemaan syrjintää myös sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella, muistelee työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta.

Syrjintä seksuaalisen suuntautumisen perusteella on kielletty yhdenvertaisuuslaissa.

– On tärkeää huomioida, että myös häirintä on kielletty ja työnantajalla on velvollisuus puuttua häirintään siitä tiedon saatuaan, muistuttaa Lehtoranta.

Tasa-arvolain noudattamista valvovat tasa-arvovaltuutettu sekä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta.  Aluehallintovirasto AVI valvoo työelämän syrjintää seksuaalisen suuntautumisen perusteella.

Torstaina 17.5. vietetään kansainvälistä homo-, bi- ja transfobian vastaista päivää.

Raportti löytyy osoitteesta www.rainbow-europe.org

Mitä termit tarkoittavat?

Sukupuoli-identiteetti: Sukupuoli-identiteetillä tarkoitetaan kunkin omaa kokemusta sukupuolestaan.

Sukupuolen ilmaisu: Sukupuolen ilmaisulla tarkoitetaan sukupuolen tuomista esiin pukeutumisella, käytöksellä tai muulla vastaavalla tavalla.

Seksuaalinen suuntautuminen: Seksuaalisella suuntautumisella tarkoitetaan sitä, keihin ihminen tuntee vetovoimaa romanttisesti ja seksuaalisesti. Seksuaalisen suuntautumisen identiteettejä ovat muun muassa hetero, homo, lesbo ja bi.

LHBTI: L = Lesbot, H = Homot, B = Biseksuaalit, T = Transsukupuoliset ja I = Intersukupuoliset.